یادداشت

لزوم نگاهی بلند مدت به اجرای طرح تفصیلی شهر

لزوم نگاهی بلند مدت به اجرای طرح تفصیلی شهر

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در سال 1312 در خارج از شهرستان تهران و در خارج از شهر کرج تاسیس  گردید.

این موسسه به عنوان تنها موسسه ملی و مرجع در امر تحقیقات دام، طيور و زنبورعسل در كشور، در اجرای طرح های تحقيقاتي نقشي راهبردي و هدايت گرانه ، اهمیت ویژه ای در بخش دام و طیور کشور دارد.

به دنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1369 مبنی بر لزوم تفکیک وظایف وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی، این موسسه به همراه بخش های موجود در استان ها، به وزارت جهاد سازندگی منتقل شد.

این موسسه در حال حاضر با مساحتی حدود  300 هکتار در مرکز شهر کرج قرار گرفته است که از سویی سدی است در اجرای طرح های زیر بنایی و عمرانی شهر و از سوی دیگر بدلیل قرار گرفتن در مرکز شهر از این اراضی  بهره برداری لازم انجام نمی شود.

بدیهی است نیاز جابجایی این مرکز در طرح تفصیلی جدید توان مضاعف خدمت رسانی به مدیریت شهری و جهاد کشاورزی را خواهد داد.

اینکه مدیریت شهری پس از سال ها قصد اصلاح طرح تفصیلی شهر را دارد فرصتی مغتنمی برای استفاده از امکانات موجود در ایجاد بهره وری  بهتر و بیشتر از این امکانات بشمار می رود.

اما آنچه مسلم است اجرای طرح تفصیلی با چشم انداز کوتاه مدت نه تنها مفید نخواهد بود بلکه هدر رفت سرمایه شهر را بدنبال خواهد داشت.

احداث مراکز خدماتی،رفاهی،  فروشگاهی ، گردشگری که میتواند حتی بصورت مشارکتی با جهاد کشاورزی در سه جهت اصلی این مجموعه احداث شود از جمله پتانسیل های خوب و قابل بررسی درآمد پایدار برای شهرداری و جهاد کشاورزی می باشد.

از این رو به مدیریت شهری ( شورای اسلامی شهر و شهردار) پیشنهاد می شود با نگاهی بلند مدت نسبت به اجرای این طرح در تملک وجابجایی این موسسه دقت نظر داشته باشند.

یادداشت: حبیب توانگر

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا