انتظامی

آسيب شناسي آيين عزاداري محرم ‏

آسيب شناسي آيين عزاداري محرم ‏

آيين هاي عزاداري ماه محرم همه ساله در سراسر ايران با شور و عشق خاص ‏مردم به ابا عبدالله الحسين (ع) برگزار مي شود و عاشقان آن حضرت ارادت و تجديد ميثاق خود را هر ‏سال در قالب عزاداري مستحکم تر مي کنند.‏

اين آيين هاي عزاداري به فراخور فرهنگ و شيوه هاي مرسوم هر منطقه و استاني متفاوت است و از ديرباز همواره در قالب هيات هاي مذهبي و راه اندازي دستجات و تکايا برگزار شده است.

يکي از مسائلي که همواره در آيين هاي مذهبي مطرح بوده است جنبه هاي خرافي و انحرافي مي باشد در گذر زمان متوجه اين نوع از آيين هاي مردمي مي باشد از آنجايي که متوليان اصلي برپايي اينگونه آيين ها مردم با نگرش و سليقه هاي متفاوت مي باشند.

اين دگرگوني هاي آييني در گذر زمان تا حدودي امري طبيعي است و معمولاً اين نوع تغييرات آييني به کندي و طي چندين نسل رخ مي دهد ولي در سالهاي اخير بطور غير عادي انحرافاتي در آيين محرم و عزاداري در حال شکل گيري است که نشانه هاي از يک سازماندهي و هجمه فرهنگي بيگانگان دارد و اين ناهنجاري ها با اعتقادات و باورهاي اجتماعي مردم ايران همخواني ندارد.

نکته ديگر شک برانگيز در اين زمينه بازتاب و تعميم برخي از ناهنجارهاي اخلاقي در سطح جامعه از طريق رسانه هاي غربي و معاند به عموم جامعه و تلاش براي ترويج و اشاعه آن مي باشد که بيش از پيش اهداف دشمن را نمايان مي کند.

اينکه مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين (ع) را در چند برش غير اخلاقي از حواشي مراسمي خلاصه کنيم بيش از آنکه نشانه انحرافات باشد نشانه عصبانيت دشمن از جاذبه شور حسيني و شناخت و آگاهي نظام اسلامي از ظرفيت هاي قدرت نرم اين حوزه است.

بازتاب گسترده تصاوير محدود از ناهنجارهاي اخلاقي و تحليل ها و تفسير هاي مغرضانه رسانه هاي بيگانه از جمله شبکه خبري دولت انگليس بي بي سي فارسي در خصوص هيئت هاي عزاداري در ايران و خصوصاً استان البرز اين ضرورت را ايجاب کرد از نگاهي فرهنگي و اجتماعي به اين رويکرد ضد امنيتي و سياسي شبکه هاي رسانه اي وابسته به دولت هاي غربي و معاندان نظام بپردازيم.

در سال جاري رسانه هاي گروهي و جمعي معاند تلاش هدفمندي را براي سياه نمايي وضعيت جامعه در دستور کار قرار داده اند که از قبل از انتخابات و با مانور بر ميزان مشارکت مردم در انتخابات شروع و به عزادراي هاي ماه محرم نيز تسري پيدا کرده است و بدنبال اين هدف هستند که جامعه اسلامي ايران را جامعه اي تهي از ارزشهاي اسلامي و انقلابي نشان دهند.

اين دستور کاري است که دشمنان و معاندان نظام وابسته به سرويس هاي اطلاعاتي غربي براي اخلال در محاسبه ذهني مسئولان در دستور کار قرار داده اند و همچنان آن را دنبال مي کنند.

حضور چند دختر نوجوان در انتهاي يک دسته عزاداري و يا بي حجابي چند نفر بي حجاب در يک محله مسئله دار نشانه کليت وضعيت استان تهران و يا البرز نيست ولي رسانه هاي معاند تلاش دارند با بزرگنمايي و تسري آن به اهداف، برنامه ها و دستاوردهاي انقلاب صدمه بزنند که بايد مسئولان امر متوجه سياستهاي رسانه اي دشمن و چرايي آن باشند و با بصيرت افزايي و افشاي مداوم اين سياستهاي خصمانه آنها را مثل هميشه ناکام بگذارند.

برخي از جامعه شناسان معتقد اند آيين عاشورا را مي‌توان بخشي از «خِرد زيباشناختي» انسان ايراني و نه خرد سياسي او دانست.

برساختن زيباشناسانه واقعه عاشورا در طي تاريخ توسط انسان شيعي و ايراني و روايت کردن آن به صورت داستان، شعر، نمايش، تعزيه، موسيقي، نقاشي، معماري (حسينه‌ها)، فيلم، تئاتر و ديگر قالب‌هاي بياني و نمادين، بيان کننده اين واقعيت است که انسان ايراني مواجهه‌اي اخلاقي و زيباشناختي با واقعه کربلا داشته است.

سرهنگ سيد مرتضي موسوي ، معاون فرهنگي اجتماعي پليس البرز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا