سلامت

بیانیه پایانی دومین پیش نشست بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی “یکصد سال خدمت به ایران”

بیانیه پایانی دومین پیش نشست بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی “یکصد سال خدمت به ایران”

سمینار “یکصد سال خدمت به ایران” با محوریت اشاره به فعالیت های ارزشمند و مهم موسسه رازی در حوزه پزشکی طی یک قرن گذشته، با قرائت بیانیه ای توسط دکتر محرمی، عضو هیئت علمی موسسه رازی به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی موسسه رازی، امروز شنبه 16 دی، دومین پیش نشست بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، یادمان تلاش های علمی زنده یادان پروفسور سیدحسین میرشمسی و دکتر محمود لطیفی در سالن جلسات زنده یاد دکتر مرتضی کاوه برگزار شد و نقش موسسه رازی در تامین سلامت کشور در حوزه پزشکی، از جمله کنترل و ریشه کنی بیماری سرخک و سرخجه و فلج اطفال در کشور و نجات جان انسانها از طریق تولید سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در پایان این نشست، بیانیه پایانی قرائت گردید.

متن بیانیه بدین شرح است:
به نام خدا
امروز شانزدهم دی ماه 1402 گروهی از فرهیختگان ایران زمین  از بنیاد دائره‌المعارف بزرگ اسلامی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همراه با اعضای هیئت علمی و محققین موسسه رازی گرد هم جمع گردیدند تا ضمن اعلام شادکامی به پیشواز یکصدمین سالگرد تصویب ماده واحده مجلس شورای ملی در سال 1303 که راه را برای تاسیس بنگاه سرم سازی حصارک باز نمود، بروند.

بیاد داشته باشید که در آفریقا و در آسیا تعداد سازمان های دولتی که ممکن است شاهد یکصد سالگی تاسیس و فعالیت خود باشند، چندان زیاد نیست.

مراجعه به نسخه حال حاضر و نسخه های پیشین اساسنامه تشکیل و فعالیت موسسه رازی و همچنین متن قانون مصوب مجلس شورای ملی نشان می دهد که تحقیق و تشخیص بیماری های عفونی حیوانی بویژه آنها که میان انسان و حیوانات مشترک می باشند و علاوه بر آن تولید فرآورده های بیولوژیک مورد نیاز برای پیشگیری و تشخیص این بیماری ها همواره جزو رسالت های موسسه بوده و همچنان خواهد بود.

این رسالت ها با آنچه جامعه جهانی به عنوان شرح وظیفه سازمان های بین المللی OIE (WOAH) و FAO و  WHO  برسمیت می شناسد در تطابق و همخوانی کامل می باشد.

تجربه دردناک جامعه جهانی در مواجهه با پاندمی اخیر کووید 19 و به تبع آن وقوع بیماری در ایران، ضمن نشان دادن اهمیت همکاری های بین المللی، نشان داد که در بزنگاه های حساس تامین منافع ملی کشورها جز به همت، اتکاء به خودی  و به خودباوری خودشان مقدور نخواهد گردید.

درس دیگر این واقعه، نیاز به بازنگری فنی و تکنیکی راهکارهای متعارف موجود و روزآمد سازی ساختاری در سیاست های ملی و بین المللی مدیریت بیماری های نوپدید و بازپدید بود.

اگرچه  بنگاه سرم سازی حصارک بخش مهمی از میراث ملی معاصر ایران در حوزه بهداشت انسان و دام را تشکیل می دهد و از این منظر حفظ و پاسداشت از آن وظیفه ملی همه ما می باشد با اینحال تامین تنها 8 درصد از کل بودجه سالانه این موسسه از منابع دولتی که بنظر می رسد با اوضاع و احوال فعلی کشور در سالهای آتی به کمتر این میزان نیز برسد، نشان می دهد چالش جدی خودگردانی موسسه در کنار دیگر چالش ها در عین تلخی فرصت جدیدی است که در نتیجه تکرار تاریخ در دومین سده فعالیت موسسه راه را برای بالندگی بیشتر و خدمت دوباره به ایران و مردمان گشوده است.

اکنون با نگاه امیدوارانه به آینده ای روشن و در راستای حمایت از تلاش های مدیران و کارکنان موسسه، شرکت کنندگان در این سمینار بر اهمیت و ضرورت پرداختن به محورهای ذیل به منظور هموار نمودن راه برای  ادامه حیات و فعالیت موسسه تاکید می نمایند:

۱ _ اهمیت موسسه رازی به عنوان تضمین کننده نقش حاکمیت در سلامت کشور
۲ _اهمیت و جایگاه موسسه در پدافند غیرعامل
۳ _ضرورت تاریخ نگاری موسسه به عنوان پیشتاز و راهبر در بهداشت و سلامت کشور
۴_ اهمیت رازی در  تولید فر آورده‌های بیولوژیک در مبارزه با بیوتروریسم
۵_ بازنگری و  نوسازی ساختار تشکیلاتی موسسه رازی باتوجه به ضرورتهای امروز
۶_  ارتقاء جایگاه موسسه در نظام سلامت کشور و دسترسی نزدیکتر به منابع برنامه ریزی و تصمیم سازی کشوری،
۷_  بازسازی و نوسازی موسسه رازی با توجه به تکنولوژی‌های مدرن روز و هوش مصنوعی
۸_ تامین نیروی انسانی متخصص و مجرب،
9_  ارتقاء و بازیابی جایگاه رفیع پیشین بین المللی از طریق برقراری ارتباط با سازمان های تخصصی بین المللی از قبیل FAO و WOAH (OIE) و  WHO  و…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا