تکنولوژی

مردمی کردن آموزش و ترویج سبب سرعت بخشی به اهداف بخش کشاورزی خواهد شد

خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مردمی کردن آموزش و ترویج سبب سرعت بخشی به اهداف بخش کشاورزی خواهد شد

نشست خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات با مدیران، معاونین آموزش و ترویج تات در مرکز آموزش عالی امام خمینی ره کرج برگزار شد.
به گزارش شهروند در این نشست دکتر خیام نکویی با بیان اینکه برگزاری این‌نشست ها باید بیش از گذشته‌ انجام ‌شود اظهار کرد: امیدوارم برگزاری چنین نشست هایی سبب فعالیت های بیشتری در بخش کشاورزی شود.
وی با اشاره به بحث ترویج و مخاطبان گسترده آن گفت: در این زمینه ما با جامعه بیش از ۲۰ میلیونی مواجه هستیم و شما خط مقدم‌ جبهه تولید هستید و سفره مردم ارتباط مستقیمی با شما دارد.
خیام‌نکویی بیان کرد: اگر در این زمینه خوب عمل شود آثارش برای مردم‌ مشهود است و بالعکس‌.
بحث ارتباط با امنیت ملی و غذایی و ارتباط این دو با هم و بیانات مقام‌معظم رهبری در این زمینه از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان تات بدان‌اشاره کرده و تصریح کرد: این امر بالاترین موضوعی است که مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام کشور به آن تاکید داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: جنس این فعالیت اگر بر پایه علم و فناوری باشداقتدار آفرین است.
وی افزود: شما با با وفاترین‌قشر جامعه یعنی قشر تولید سر و کار دارید که نشان از فعالیت گسترده حوزه ترویج دارد.
نکویی با بیان این مهم که از روزمره گی باید پیشگیری کرد و به بهترین نحو ممکن به انجام فعالیت‌ها پرداخت اظهار کرد: اول باید خودمان را باور داشته باشیم‌ چرا که بزرگترین مشکل در دستیابی به اهداف باورپذیری و اعتماد به نفس است که سبب رفع موانع پیش رو خواهد شد.
معاون‌وزیر جهادکشاورزی با اظهار این مطلب که اگر باور و اعتقاد داشته باشیم به اهداف مان در بالاترین نقطه ها دست خواهیم یافت گفت: باید به وظایفمان به بهترین نحو در استان ها عمل کنیم.
خیام نکویی اظهار کرد: مهمترین مساله‌ امروز،بحث آموزش و ترویج است و مراکز جهاد باید در خط مقدم‌جبهه تولید قرار بگیرند.
وی با بیان این مهم که هر چه به جلو می رویم‌شرایط آب و هوا و اقلیم‌تغییر می کند و باید در این زمینه به امنیت غذایی دست پیدا کنیم تصریح کزد: تنها مسیر در این راه امر بهره‌وری است که از دانش نشات می‌گیرد چرا که آموزش و ترویج ارتباط نزدیکی با این گزینه دارد و نباید در این زمینه غفلت کنیم.
وی با تاکید بر این مهم که کسانی که این مساله را مدیریت می‌کنند باید دانش داشته و دانش را مدیریت کرده و قدرت انتقال دانش را داشته و همچنین ولع دستیابی به آخرین دانش ها در این عرصه را داشته باشند اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی باید دستاوردهای بسیاری بر سفره مردم،درآمد روستائیان، رفع چالش های کشاورزان و … داشته باشد.
معاون‌وزیر جهاد کشاورزی گفت: افرادی که بالاترین فعالیت‌ها و خلاقیت را در این عرصه دارند مورد تشویق قرار گرفته و دانش خود را به دیگران منتقل کنند.
خیام نکویی بیان کرد: با توجه به آداب و رسوم و شرایط منطقه برنامه ریزی ها مورد انجام قرار گیرد و دائما شاهد ارزیابی مراکز ترویج، نیروهای ترویج و تاثیرات آنها باشیم.
رئیس سازمان تات کشور بروزرسانی فعاليت‌ها در جنبه های مختلف را عامل موفقیت این بخش عنوان کرده و تصریح کرد: چالش های این بخش مورد رصد و ارزیابی برای رفع مشکلات آن قرار گیرد.
وی تاکیدکرد: باید از طریق انتقال دانش، بهره وری در تمام‌سطوح مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
خیام‌نکویی با بیان اینکه اساس تحول در ترویج مبتنی بر خلاقیت، دانش، فناوری روز و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات است گفت: اساس تحول در بخش کشاورزی، کشاورزی دانش بنیان است و بهره وری بزرگترین ماموریت فعالان این عرصه است.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین تغییری که در مخاطب باید بوجود آورید تغییر در بینش است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: باید درک درستی از نیازها منابع داشته باشیم تا بتوانیم‌بیشترین بهره وری را در تمامی حوزه ها داشته‌باشیم.
وی با پرداختن به تعییر بینش افراد نسبت‌ به حوزه فعالیتی خود تصریح کرد: با استفاده از علم و ایجاد ساختارهای درست، ایجاد الگوهای مناسب و صرفه جویی در منابع امور به درستی شکل خواهد گرفت.
این مسوول ارتقا و استمرار در این بخش را مهم ارزیابی کرده و اذعان کرد: حضور ما در روستا برای تحول در تولید حضور در روستاها و استفاده از مولفه های صحیح و همچنین مشارکت خود روستاییان و مردمی سازی،ترویج باید به روزشده و ظهور بیشتری یابد.
خیام نکویی با اشاره به مزارع نوآور بهره‌ور گفت: کسانی که بالاترین بهره وری را در واحدهای خود از منظر علمی داشته باشند سبب اتفاقات خوبی در این بخش خواهند شد.
رییس سازمان تات کشور تصریح کرد: امروز ظرفیت در داخل کشور به گونه ای است که می‌توانیم صادرکننده سیب زمینی در تمامی طبقه وزنی باشیم.
نکویی گفت:کسانی که از دانش بالایی در این بخش برخوردارند دائما باید ارتباط با آموزش و ترویج داشته باشند و این وظیفه آموزش و ترویج است.
این مسوول بیان کرد: بهترین مقالات روز احصا و ترجمه و در اختیار دست اندرکاران این امر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: امروز فن آوری هوش مصنوعی و داده رباتیک بالاترین دستاوردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از آن‌بهره برد و در فعالیت ها و پروژه ها ترکیب فناوری رباتیک و هوش مصنوعی بکار گرفته و گلخانه ها را با فن آوری هوش مصنوعی به سمت جلو و توسعه پیش برد.
وی ادامه داد: مستندسازی دانش ها و بروزرسانی و استفاده مفید و مناسب با مخاطب مورد توجه قرار گیرد.
خیام نکویی همچنین افزود: شورای تحقیقات و آموزش ترویج بیش از پیش متناسب با استان ها برگزار شود.
وی گفت:مهمترین رسالتی که در این بخش وجود دارد این است که نگاهمان باید به گونه ای باشد که حوزه‌ ترویج تمام چالش ها را احصا و به تات انتقال دهد و نقش آموزش و ترویج نقش برجسته‌تری باشد.
این مسوول ادعان کرد: قطعا نظام آموزش ترویج مبتی بر آموزش های نوین و آخرین دستاوردهای علمی باشد.
وی اعلام کرد: مردمی کردن آموزش و ترویج سبب سرعت بخشی به اهداف بخش کشاورزی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا