انتظامی

عفاف و حجاب؛ استحکام خانواده

عفاف و حجاب؛ استحکام خانواده

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی می باشد و هیچ جامعه ‏ای نمی‏ تواند بدون خانواده پایدار بماند. در معارف الهی و دینی خانواده مهم‏ترین جایگاه پرورش انسان است و استحکام بنیان خانواده در گرو ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.

حجاب و عفاف برای حفظ اساس خانواده در جامعه امری ضروری به شمار می رود؛ بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی بنیان خانواده و همچنین جلوگیری از ترویج فساد در جامعه، باید فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نهادینه شود.
حجاب مقدمه¬ ای مؤثر در تمامی پدیده¬ های اجتماعی،خانوادگی و امنیت روانی جامعه است؛ بنابراین حجاب وابسته به جامعه است.
عدم رعایت حجاب، زمینه نزاع، طلاق و سوء ظن اعضای خانواده نسبت به یکدیگر را به دنبال دارد در حالی که حفظ حجاب باعث اتحاد اجتماعی، همدلی و مشارکت، ارتقای کارآمدی و تعاون اجتماعی و استحکام بنیان خانواده می ¬شود.
خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی از ابتدای زندگی انسان تاکنون نقش خویش را در پرتو رعایت آداب و قوانین حاکم بر نظام اجتماعی به اثبات رسانده است. ولی با همه قداست و نقش ممتازی که دارد، متأسفانه امروزه سعی می ¬شود تا از نقش آن کاسته شود به همین دلیل نظام خانواده در جهان معاصر بیش از هر زمان دیگر مورد تعرض قرار گرفته و در اثر گسترش رسانه¬ های الکترونیک و تهاجم فرهنگ برهنگی، دچار بحران شده است.
زنان و مردان جوامع امروزی که مهمترین رکن نظام مقدس خانواده را تشکیل می دهند کمتر به آن اهمیت می ¬دهند، ولی با همه اینها نقش پوشش در تحکیم و صیانت خانواده را نمی توان نادیده گرفت.
خانواده کوچکترین نظام واحد اجتماعی است که از دو رکن اساسی یعنی زن و شوهر تشکیل می ¬گردد و با تولد فرزندان، اعضای آن به فزونی و رشد و توسعه می رسد.
افرادی که در این واحد کوچک اجتماعی تربیت می¬ شوند، به میزان رشد و شکوفایی خود سهم مهمی در واحدهای اجتماعی بزرگ انسانی دارند. رشد و شکوفایی نظام خانواده، مرهون شناخت صحیح و رعایت قوانین و آداب حاکم بر این نهاد است.
از جمله اخلاق و آداب و قوانین حاکم بر این نهاد، رعایت فرهنگ حجاب در همه عصرها و قرون است که مهمترین اعضای خانواده یعنی زنان و دختران چه در محیط خانواده و در چه عرصه فعالیت اجتماعی در بیرون از نظام خانواده همواره آن را رعایت می¬ کرده ¬اند و با ایجاد محیط سالم و امن مانع از وقوع هر گزند و آسیب به خانواده می¬ شده ¬اند.
حجاب و پوشش مناسب برای زنان و دختران و رعایت آن در زندگی و معاشرت با دیگران چه در محیط خانواده، چه در محیط تعلیم و تعلم از دوران ابتدایی گرفته تا دانشگاه و مقاطع عالی تحصیلی و چه در محیط کار و فعالیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نظایر آن، نقش موثر و بنیادی در تحکیم نظام خانواده دارد.
همان طور که برداشتن پوشش ، زمینه فروپاشی خانواده را در پی دارد، رعایت حجاب و پوشش نیز منع ارتباط گسترده و بی حد و مرز زنان و مردان می¬ شود و کیان خانواده از خطر آسیب و فروپاشی محفوظ می¬ ماند.
حجاب مایه عزت و شرف و شخصیت بانوان است و بانوان به مقداری که عزت، شخصیت و شرافت دارند، به همان مقدار به حفظ کیان خانواده ه¬ای که بنا کرده¬ اند اهمیت می ¬دهند و به آن می ¬اندیشند. بر عکس هر فردی که در پی حفظ شخصیت و حیثیت خویش نباشد، بدون تردید، به خانواده نیز چندان اهمیتی نمی¬ دهد و در نیتجه خانواده دچار بحران می¬ شود .
استحکام بنیان خانواده در گرو رعایت همه ¬جانبه عفاف و حجاب نه فقط از سوی زنان بلکه از جانب مردان نیز می¬ باشد و سلامتی و حفظ کیان خانواده از دغدغه های جدی بشر امروزی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا