یادداشت

خاله زنک یا سست عنصر ، کدام بهتر است

خاله زنک یا سست عنصر ، کدام بهتر است

زبان کوچه بازاری یا زبان خودمانی یک گونه کاربردی غیررسمی است که گروه‌های ویژه‌ای با استفاده از آن به جای زبان معیار، برای خود هویت ایجاد کرده و خود را از دیگران متمایز می‌کنند. البته در گذشته زبان کوچه بازاری بیشتر به افراد «کم» یا «بی‌اعتبار» اشاره داشت.

این واژه به مرور این معنی را از دست داد ولی همچنان به عنوان یک سطح زبانی ، در بین برخی افراد و یا گروهها کاربرد دارد.

البته امروزه اغلب افراد جامعه از اصطلاحات این زبان استفاده نمی کنند  و بیشتر محصلین دبیرستانی و کسبه بازارهای قدیمی  وکسانی که رفتار روزمره خود را در گرو مرام و معرفت میدانند از این اصطلاحات استفاده می کنند.

استفاده از این اصطلاحات گونه ای از  قدرت نمایی خیابانی است که شخص با استفاده از واژه ها و تسلط  به این واژه ها نقش  قدیمی بودن و پیشکسوتی خود را به رخ دیگران می کشد .

اینکه چه شخصی ودر چه جایگاهی از این اصطلاحات استفاده کند ، برداشت مخاطب از منظور گوینده می تواند متفاوت باشد.

در یکصدو یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج یکی از نمایندگان مردم در پارلمان شهری در نطق پیش از دستور خود به کرات از واژه کوچه بازاری ((خاله زنک ))استفاده نمود.

در فرهنگ معین معنی واژه توهین آمیز خاله زنک اشاره شده است که خاله زنک شخص دارای رفتار و گفتار مبتذل ، سخن چین و پی گیر موضوع های بی اهمیت و غیرجدی است.

علی رغم اشارات و تذکرات صحیح این نماینده در نطق مذکور ، شاید کم دقتی این نماینده محترم استفاده از این سخن سخیف در جلسه علنی را موجب شده است وشاید با اندکی دقت نظربرای القای نطق ، از واژه های بهتری همچون سست عنصر، فرصت طلب و… می شد استفاده کرد.

ولی آنچه مسلم است،رواج استفاده از این چنین واژه های اصطلاحا کوچه بازاری موجب پایین آمدن وزن پارلمان کلانشهر کرج خواهد بود.

البته با وجود مشکلات عدیده در مدیریت فعلی شهر پرداختن به این موضوع ها جایگاه مهمی نخواهد داشت اما از شورای کلانشهر کرج که باید نمادی از اشاعه فرهنگ صحیح برای مردم باشد استفاده از اینگونه واژه ها در صحن علنی بعید بود.

در خاتمه امیدواریم رئیس شورای شهر کرج با تذکرات بموقع در خصوص عدم استفاده از اینگونه واژه های سخیف در صحن شورا اهتمام لازم را داشته باشند.

 

توانگر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا