اقتصادی

کم کاری بانک های خصوصی یکی از موانع پیشرفت اقتصاد استان البرز

کم کاری بانک های خصوصی یکی از موانع پیشرفت اقتصاد استان البرز

اغلب کارشناسان عرصه اقتصاد معتقدند حضور کمرنگ و مشارکت پایین بانک‌های خصوصی در اعطای تسهیلات به بخش های تولید،خدمات، بازرگانی به اقتصاد کشور از جمله استان البرز ضربه می‌زنند، این در حالی است که بخش‌های مهم اقتصادی استان همچون کشاورزی، مسکن و صنعت با کمبود نقدینگی مواجه هستند. «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز چندی پیش در نشست شورای اداری استان کرمان از بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی گله‌مند بود و گفت که برخی از این بانک ها مانع توسعه هستند.

سعید قاضی پور کارشناس اقتصادی درگفتگو با ایرنا؛ یکی از مشکلات بانک‌های خصوصی را رقابت معیوب در جذب سپرده دانست و این موضوع منجر به رقابت بین بانک‌ها در پرداخت نرخ بهره شده است.
به گفته وی شکل رقابت در پرداخت نرخ بهره در تسهیلات دهی بانک‌های خصوصی است. وقتی وضعیت بانک‌های خصوصی را در کمیت و کیفیت اعطای تسهیلات بررسی می‌کنیم 70درصد تسهیلات آنها به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص داده شده است و این موضوع انگیزه تولید را سرکوب می‌کند و بخش‌های واقعی اقتصاد مثل کشاورزی، مسکن و صنعت با کمبود تسهیلات مواجه می‌شوند. هرچند این کارشناس معتقد است در البرز بخش خدمات و بازرگانی نیز از این نوع تسهیلات بی بهره هستند.

با وجود اظهارات رامین ربیعی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرزدر مردادماه گذشته مبنی براین که بانک های البرزطی سال های 98، 99 و 1400 و چهار ماهه اول سال 1401، رتبه اول پرداخت تسهیلات رونق تولید را به خود اختصاص داده اند ، بانکهای خصوصی اما سهمی در این خصوص ندارند.

بانکهای فعال در استان البرز در چهار گروه بانک های دولتی تجاری، بانک های دولتی تخصصی، بانک های خصوصی شده و دسته آخر، بانک های خصوصی هستند که از حدود دو دهه پیش ، اجازه فعالیت دریافت کرده اند.

وضعیت سه دسته اول طبق گفته رئیس سازمان صمت البرز مشخص شده و بر این اساس البرز رتبه اول در واگذاری تسهیلات رونق تولید را در سال گذشته داشته است ، اما با اضافه شدن 13 بانک خصوصی در البرز در این چرخه این آمار با افت فاحشی روبرو شده است .
به گفته مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یکی از بانک های خصوصی که در سال گذشته بیش از 7 هزار و پانصد میلیارد تومان منابع استانی داشته و بر اساس دستورالعمل سال 99 بانک مرکزی می باید حداقل 50 درصد این میزان در بخش تسهیلات صرف می نمود ، لیکن تنها ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نموده است .

البته یکی از دلایل اصلی جذب سپرده بیشتر از سوی برخی بانک های خصوصی عدم رعایت دستورالعمل های بانک مرکزی و پرداخت سود بیشتر به سپرده گذاران است و همین امر موجب رقابت ناسالم با بانک‌های دولتی و جذب نقدینگی بیشتر شده است اما متاسفانه کمتر از 10 درصد از این سپرده ها در قالب تسهیلات به فعالان اقتصادی البرزی پرداخت می شود.

با این تفاسیر انتظار می رود که مراجع ذیصلاح با تدابیر مناسب و ارائه راه کارهای اجرایی بانک های خصوصی را مکلف به پرداخت تسهیلات مناسب به بخش های اقتصادی نمایند تا زمینه تحقق بیشتر شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند در استان اجرایی شود.

توانگر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا