اجتماعیسیاسی

ضرورت توجه جدی به رویکرد پیشگیرانه و اصلاح سبک تغذیه

 پیگیری‌های مهدی عسگری از وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو:

ضرورت توجه جدی به رویکرد پیشگیرانه و اصلاح سبک تغذیه

 

یکی از موضوعاتی که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ پیگیری کردیم، ضرورت تمرکز و توجّه جدی وزارت بهداشت به موضوع پیشگیری از بیماری‌ها، بویژه از طریق اصلاح سبک تغذیه بود.از جمله این پیگیری‌ها، دو نوبت گفتگو با وزیر بهداشت بود که منجر به برگزاری نشست مشترک کارگروه سلامت دفتر با رئیس سازمان غذا و دارو و جلساتی در سطح کارشناسان شد.

لزوم تمرکز بر رویکرد “سلامت‌محور” به جای “مدیریت بیماری”

امروزه به دلیل تغییرات انجام شده در سبک تغذیه مردم و رواج اقلام خوراکی غیرارگانیک، فرآوری شده و مضر، نه تنها شاهد روند رو به رشد بسیاری از بیماری‌های مزمن، بویژه بیماری‌های غیرواگیردار همچون دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و نظایر اینها هستیم، بلکه رویکرد درمانی در پزشکی مدرن که بر استفاده از داروهای شیمیایی با اثرات جانبیِ متعدد تأکید می‌کند نیز باعث تحمیل فشار مالی مضاعف بر هزینه‌های خانوار شده است.همچنین، گسترش روزافزون تخت‌های بیمارستانی و تولید، تجویز و مصرف انواع داروهای شیمیایی، توان مقابله و جلوگیری از این روند را نداشته است.
لذا تمرکز بر رویکردهای عقلانی و مجرّبِ پیشگیرانه و “سلامت محور” به جای رویکردهای “بیماری محور” که تمرکز اصلی‌شان بر “مدیریت بیماری” است و نه درمان، بسیار ضروری است.

ضرورت بررسی نقدها و بازنگری در استانداردهای مواد غذایی

از آنجایی که تغذیه‌ی سالم یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در حفظ سلامتی و پیشگیری‌ از بیماری‌هاست، نقش سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تعیین استانداردهای اقلام خوراکی، نقشی محوری است.امّا متأسّفانه بسیاری از استانداردهای موجود، با تقلید از نسخه‌های غربیِ بیماری محور و حتی نسخه‌های منسوخ و تاریخ گذشته و یا محل مناقشه، تدوین و اجرا می‌شوند.
از جمله اقلامی که اصلاح استانداردهای آنها می‌تواند نقش مؤثری در سلامت مردم داشته باشد اصلاح نان، نمک و روغن خوراکی است که از اصلی‌ترین اقلام در سبد غذائی مردم محسوب می‌شوند.
در گفتگو با وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، مقرر شد موارد فوق مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد و در این راستا جلساتی نیز در سطح کارشناسان برگزار گردید.

اهمیت اصلاح رویکردها در “سند ملی تغذیه و امنیت غذایی”

از جمله مواردی که برآن تاکید شد، «سند ملی تغذیه و امنیت غذایی» است که در حال تدوین بوده و در صورت اصلاح رویکردها، می‌تواند به عنوان یک سند بالادستی، زمینه‌ساز یک تحول مثبت در حوزه اصلاح تغذیه و سلامت مردم عزیز ایران باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا