مزایا و معایب خصوصی سازی پلهای عابر پیاده در توسعه زیرساختهای شهر

مزایا و معایب خصوصی سازی پلهای عابر پیاده در توسعه زیرساختهای شهر

پل های عابر پیاده یکی از مهمترین سازه های شهری هستند که نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات و ترافیک بخصوص در مناطق پرتردد دارند و بر روی زیباسازی بصری شهر نقش زیادی دارند . درمقابل اجرای پروژه پل های عابر پیاده مکانیزه ،پل های عابر پیاده نیمه مکانیزه و پل های عابر پیاده معمولی چالش هایی وجود دارد که مهمترین آنها یعنی هزینه های بالای ساخت و نگهداری پل عابر پیاده است.
این سازه های بخشی ازهویت بصری و فرهنگی شهر را تشکیل میدهد و همچنین با طراحی های خلاقانه و منحصر به فرد میتواند به جاذبه های گرشگری و نمادهای شهری تبدیل شوند.
در یکصدو نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج و به همت سازمان سرمایه گذاری شهرداری لایحه ای برای جذب سرمایه گذار و تعیین مشوق های آن در صحن علنیمورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این لایحه 4 مورد با موضوعات تجاری، ورزشی و اجتماعی گنجانده شده بود که یکی از این موارد جانمایی ، ساخت و نصب 36 پل عابر پیاده در نقاط مختلف شهر در غالب پل های عابر مکانیزه، نیمه مکانیزه و عادی بود.
لایحه مذکور به سبب حساسیت اعضای شورا نسبت به قرارداد های نامناسب نصب اینگونه پل ها در ادوار گذشته مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفت که به اختصار گفته های اعضای شورا در این خصوص را بشرح ذیل پی می گیریم:
حسین مهاجری عضو شورای شهر کرج :
در احداث پلهای عابر پیاده امنیت شهروندان باید اهمیت ویژه ای داشته باشد .
فضای اختصاص یافته به تبلیغات محیطی در پل های عابر پیاده نباید نازیبا و موجب ایجاد خطر برای شهروندان شود .
علیرضا رحیمی رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر کرج :
همه ی اعضای شورای شهر بر ساخت و نصب پل های عابر پیاده تاکید دارند و موافق هستند .
مجتبی حاجی قاسمی دبیر شورای شهر کرج:
با ساخت پل های عابر پیاده مکانیزه و مشارکتی با بخش خصوصی مخالفم .
پل های عابر پیاده باید با سازه های سبک و با کاربری تردد شهروندان نه کاربری تبلیغاتی ساخته شود .
مریم قهرمانی عضو شورای ششم کلانشهر کرج:
با حضور در خیابان های پر تردد شهر مانند 45 متری کاج و 45 متری گلشهر نیاز به پل های عابر بیشتر احساس می شود ، چه اشکالی دارد که هم بخش خصوصی و هم خود شهرداری در این خصوص ورود کرده و پل های بیشتری برای رفاه مردم شهر احداث شود.
علی قاسمپور رئیس کمیسیون تلفیق و سخنگوی شورای دوره ششم:
برنامه احداث 36 پل عابر پیاده در نقاط مختلف شهر به بررسی بیشتر نیاز دارد .
مسعود محمدی رییس شورای اسلامی شهر کرج:
عدم تعهد قرارداد سرمایهگذار و عدم نظارت شهرداری ، پلهای مکانیزه عابر پیاده را به این وضعیت فعلی رسانده است و باید در انعقاد قرارداد جدید و یا اجرای پل های مورد نیاز توسط شهرداری بررسی بیشتر انجام شود.
در نهایت پس از گفتگو های زیاد موافقین و مخالفین این طرح ، اعضای شورای شهر با تجهیز ۲۰ پل عابر پیاده و ساخت ۳۶ پل جدید با مشارکت بخش خصوصی موافقت کردند و لایحه شهرداری تصویب شد .
ولی در پی تشکیک علیرضا رحیمی در مورد لایحه پل های عابر پیاده و درخواست ارجاع لایحه به کمیسیون مربوطه جهت بررسی بیشتر، تنش و درگیری لفظی شدیدی بین برخی اعضا پیش آمد .
مریم قهرمانی با دفاع از تصویب لایحه ای که رای آورده تشکیک آن را بی مورد دانست درحالیکه علیرضا رحیمی و چند عضو دیگر درخواست بررسی بیشتر در مورد بسته تشویقی به سرمایه گذار بودند .
در ادامه مریم قهرمانی عضو شورا گفت: ما نماینده مردم هستیم و باید جوابگوی شهروندان باشیم، حسین سعیدی سیرایی در پاسخ گفت: مگر ما نماینده مردم نیستیم !
مریم قهرمانی پس از اینکه لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون مربوطه ارجاع شد ، به نشانه اعتراض جلسه شورا را قبل از خاتمه ترک کرد .





