سلامت

روزانه یک ساعت فعالیت بدنی متوسط و شدید برای سنین 5 تا 18 سال ضروری است

مدیر گروه سلامت خانواده، جوانی جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز:

روزانه یک ساعت فعالیت بدنی متوسط و شدید برای سنین 5 تا 18 سال ضروری است

به گزارش روابط عمومی ، دکتر زهرا داداشی ، مدیر گروه سلامت خانواده، جوانی جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص اهمیت فعالیت بدنی در دانش آموزان گفت : فعالیت بدنی اصل مهم تندرستی است و روزانه یک ساعت فعالیت بدنی متوسط و شدید برای سنین 5 تا 18 سال ضروری است .

وی بی تحرکی را یکی از عوامل مهم خستگی زودرس ، عدم تمرکز فکری و کاهش قدرت ذهنی در دانش اموزان دانست و تصریح کرد: بی تحرکی در ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر مانند سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی ، فشار خون بالا، دیابت (قند خون ) و افسردگی نقش مؤثری دارد و باعث اضافه وزن و چاقی نیز می شود.

دکتر داداشی ادامه داد: بی تحرکی به تدریج موجب ضعیف شدن عضلات ، به ویژه عضلات کمر و ستون فقرات شده و در دانش آموزان موجب ضعیف شدن و عدم استحکام استخوانها شده و فرد از داشتن استخوانهای قوی و محکم در سنین بزرگسالی محروم می شود.

وی افزود: افراد کم تحرک و فاقد فعالیت بدنی مطلوب در آینده به ویژه دختران و زنان مستعد پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شوند.

مدیر گروه سلامت خانواده، جوانی جمعیت و مدارس دانشگاه تاکید کرد: نوجوانان 12 تا 18 سال باید 3 یا 4 بار در طول هفته ، حداقل 20 دقیقه فعالیت بدنی شدید انجام دهند تا همه دستگاههای بدن به ویژه دستگاه گردش خون و قلب و عروق ، استخوان ها و ریه به حداکثر ظرفیت عملکردی خود دست پیدا کنند.

وی افزود: علاوه بر ساعات ورزش که در برنامه روزانه دانش اموزان وجود دارد پوسترهای آموزشی حرکات کششی ویژه دانش اموزان در کلاس های درس نصب شده است که هر زمان معلم احساس کرد دانش آموزان خسته شده اند یا تمایلی به ادامه کلاس درس ندارند، در عرض سه تا پنج دقیقه قابل اجرا می باشد.

دکتر داداشی تاکید کرد : انجام این تمرینات در کلاس بهانه ای برای توجه بیشتر دانش آموزان به اهمیت فعالیت بدنی ، نقش فعالیت بدنی در زندگی و سلامت عمومی و همچنین ایجاد نشاط و تمرکز برروی درس می شود.

وی در پایان گفت:دانش آموزان ، والدین و معلمان باید ضرورت و اهمیت انجام فعالیت بدنی در این گروه سنی حساس را به خوبی درک کنند تا بتوان به داشتن جامعه ای سالم کمک کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا