سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز : حیوان گزیدگی با افزایش سگ های بلاصاحب طی سال های اخیر افزایش داشته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز : حیوان گزیدگی با افزایش سگ های بلاصاحب طی سال های اخیر افزایش داشته است

دکتر شهرام صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت 6 مهر ماه، روز جهانی پیشگیری از بیماری هاری گفت : هاری در واقع نوعی عفونت ويروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بين حيوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حيوان ناقل عفونت هاری به انسان منتقل مي شود و در صورت بروز علائم بيماری در انسان متاسفانه هميشه(100 درصد) کشنده است

وی ادامه داد : خوشبختانه علي رغم کشندگی بالای اين بيماری، در صورت انجام کليه مراحل پيشگيری و درمان بیماری از جمله شتشوی صحيح محل گزش با آب و صابون و تزريق سرم و واکسيناسيون به موقع و کامل در مراکز بهداشتی مي توان از ابتلا به هاری پيشگيری کرد.
دکتر صیادی عنوان کرد: 40 درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حيوانات مشکوک به هاری کودکان زير 15 سال هستند و حذف هاری از طريق پيشگيری از گزش سگ و انجام واکسيناسيون سگ ها امکان پذير است.
وی هدف از این روز را ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی عموم افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع انسانی دانست .
دکتر صیادی ادامه داد: روز جهانی هاری در سال 2023 توسط سازمان جهانی بهداشت “پیشگیری از هاری با همکاری بین بخشی” نام گذاری شده است و انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری است.
رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه طی سالهای اخير تعداد موارد حيوان گزيدگی در کشور و استان به علت افزايش سگ های بلاصاحب در سطح روستا و شهرها رو به افزايش بوده است .
وی ادامه داد : اقدامات لازم در موارد حيوان گزيدگی و پيشگيری پس از مواجهه در هفت مرکز درمان و پيشگيری هاری در استان به صورت رایگان انجام می شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا