سلامت

پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط

دکتر شهرام صیادی رییس دانشگاه طی پیامی روز جهانی بهداشت را با « شعار آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، در هر مکان و در هر روز» را به فعالان این عرصه تبریک گفت

 

متن پیام به شرح زیر است :

بهداشت محیط به عبارتی یعنی کنترل عوامل محیط زندگی که به نحوی در رفاه و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی انسان تأثیر دارد .

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (2016)، مسائل زیست محیطی جهانی هر سال بیش از 6/12 میلیون مرگ را به خود اختصاص میدهد و بیش از 100 بیماری می تواند به طور مستقیم با مسائل بهداشت محیطی مرتبط باشد. این مشکلات بیشترین تأثیر را بر جوامع کم برخوردار می‌گذارند که در حال حاضر آسیب‌پذیری قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی دارند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که 23 درصد از کل مرگ و میرها با “خطرات زیست محیطی” مانند آلودگی زمین و هوا، آلودگی آب و قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی ارتباط دارد.

دهه گذشته گرم ترین دهه در تاریخ بشر بود و ما در حال حاضر اثرات تغییرات آب و هوایی را تجربه می کنیم، و آتش سوزی جنگل ها، سیل و طوفان ها به رویدادهای عادی تبدیل شده اند که زندگی، معیشت و امنیت غذایی را تهدید می کنند. همچنین تغییرات آب و هوایی بر بقای میکروب ها، تسهیل گسترش ویروس ها و گسترش دامنه ناقل ها تأثیر می گذارند. اگر اقدام مؤثری انجام نشود، همه‌گیری‌ها به احتمال زیاد بیشتر رخ داده و با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد، تأثیر اقتصادی بیشتری داشته و افراد بیشتری را از بین خواهد برد.

26 سپتامبر در تقویم جهانی به عنوان روز بهداشت محیط نام گذاری شده است و شعار امسال ” آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، در هر مکان و در هر روز ” می باشد. این روز بهانه ای برای پاسداشت بهداشت محیط و یادآوری این مهم برای عموم جامعه و تقدیر از زحمات تلاشگران این عرصه است .

اینجانب از زحمات مدیران و کارشناسان بهداشت محیط شاغل در دانشگاه و بخش خصوصی استان قدردانی نموده و افق های روشنی برای همه دست اندرکاران آرزو دارم و برای تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند از درگاه خداوند متعال سعادت، بهروزی و موفقیت مسئلت می نمایم.

 

دکتر شهرام صیادی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا