سلامت

 بند ناف نوزادان میتواند 100 نوع بیماری لا علاج را درمان کند

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز:

 بند ناف نوزادان میتواند 100 نوع بیماری لا علاج را درمان کند

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه ۹۷ درصد بند ناف نوزادان به عنوان زباله دور ریخته می شود، گفت: در حالی که با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان ۱۰۰ نوع بیماری بدون درمان و سخت درمان را درمان کرد.

احمدرضا فیروزی در نشستی که با حضور خبرنگاران در آستانه روز خبرنگار و همزمان با روز ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: تمام این فراورده شفابخش تا سال ها پیش به طور کامل دور ریخته می شد ولی اکنون بخشی از آن در بانک خون پژوهشگاه رویان ذخیره سازی می شود.

وی با بیان اینکه از سلول های بنیادی خون بند ناف می توان برای درمان بیماری هایی همچون سرطان، فلج مغزی و پارکینسون استفاده کرد، اظهار کرد: نمایندگی خون بند ناف پژوهشگاه رویان از سال ۱۳۹۲ در این استان راه اندازی شده که تاکنون موفق به ذخیره سازی چهار هزار و ۳۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان شده ایم.

فیروزی با اشاره به اینکه خون بند ناف نوزادان با درخواست والدین ذخیره سازی می شود، گفت: یکی از دلایل عدم ذخیره سازی خون بندناف ناآگاهی والدین نسبت به فواید و آینده نگری مناسب در ذخیره سازی این فراورده است در حالیکه فقط با هزینه اولیه هفت میلیون تومان و شارژ سالانه حدود ۲ میلیون ریال می توان این خون را در بانک خون پژوهشگاه رویان نگهداری کرد تا در مواقع لازم و ضروری از آن بهره ببرند.

وی یادآور شد: از چهار هزار و ۳۰۰ نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده ازاستان البرز، ۶۸۰ نمونه در سال گذشته و ۳۰۰ نمونه نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون انجام شده است.

اجرای طرح های تسهیل گری در محلات کم برخوردار استان البرز

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه از سال گذشته قرارگاه اجتماعی توسط استانداری البرز راه اندازی شد، اظهار کرد: در سراسر کشور ۲ هزار و ۲۰ محله کم برخوردار هدف اجرای طرح های قرارگاه اجتماعی کشور قرار گرفتند که در مرحله اولیه ۵۵ محله سهم استان البرز بود که با رایزنی های انجام شده به ۶۶ محله افزایش یافت.

وی گفت: در این محلات قرار است طرح های تسهیل گری توسط جهاد دانشگاهی اجرا شود.

اجرای ۱.۵ میلیون نفر ساعت آموزش های کوتاه مدت

فیروزی در ادامه یکی دیگر از فعالیت های جهاددانشگاهی را در حوزه آموزش های عمومی، تخصصی و مهارت محور و همچنین سازمانی دانست و افزود: در سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر ساعت آموزش های کوتاه مدت به مخاطبان به خصوص برای کارکنان دولت یا مخاطبان سازمانی ارایه شده است.

وی به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز اشاره کرد و گفت: این مسابقات در تمام دانشگاه های استان به جز دانشگاه پیام نور برگزار شده که تاکنون بیش از ۲۰۰ مسابقه را داشته ایم.

وی برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه ای با نگاه فناورانه دانشجویان از پایان نامه های خود در عرصه تجاری سازی و انتشار ۵۰۰ عنوان کتاب دانشگاهی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی البرز برشمردو افزود: فقط سال گذشته ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است.

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز به تدوین سند راهبردی توسعه قرآنی استان البرز و رونمایی از آن در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: همچنین در حوزه تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان نیز یکی از دفاتری هستیم که در حوزه استارتاپی و مشاوره و فعالیت های خوبی داشته ایم به طوریکه ۲۰ طرح ترویجی داشته ایم که ۱۵ طرح آن تیپ شغلی است.

ارایه آموزش های مشاغل خانگی به سه هزار متقاضی

وی گفت: در حوزه مشاغل خانگی نیز به عنوان پایلوت کشوری وارد شدیم و از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به جهاد دانشگاهی برای دریافت آموزش های مشاغل خانگی و مشاوره های لازم معرفی شدند که در نهایت توانستیم این عدد را به سه هزار نفر افزایش دهیم.

فیروزی افزود: این متقاضیان در نهایت پس از آموزش های مربوطه با پیشرانان و کارآفرینان برای ایجاد شغل پایدار پیوند زده می شوند به طوریکه اکنون بیش از ۴۰۰ رشته شغلی در حوزه مشاغل خانگی دارای مجوز وجود دارد.

بیش از ۵۰۰ رساله کارفرما محور شناسایی شده است

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز در ادامه به برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر با محوریت البرز اشاره و اظهار کرد: این جشنواره با موضوع شناسایی و حمایت از پایان نامه ها و رساله های کاربری و کارفرما محور انجام می شود در حالیکه پیش از این جشنواره رساله های تقاضا محور نداشتیم.

وی گفت: به منتخبین این جشنواره مشوق ها و جایزه هایی داده می شود ضمن اینکه در امسال در چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر قرار است به برترین ها امتیاز نخبگانی نیز اعطا شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ رساله کارفرما محور از سراسر کشور شناسایی شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا