مدیریت شهرییادداشت

کلانشهر کرج سال ها در انتظار تله کابین

کلانشهر کرج سال ها در انتظار تله کابین

توسعه ی پایدار فرآیندی است که آینده ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور است که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می کند.

توسعه ی پایدار راه حل هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان های حال و آینده جلوگیری کند.

یکی از منابع پایدار احداث زیرساخت های گردشگری مانند تله کابین، شهربازی و … نیاز حال و آینده در توسعه پایدار شهری است  که می تواند کرج را به یکی از مناطق هدف گردشگری کشور، تبدیل نماید.

طی سال های گذشته در مقاطع مختلف مسوولان شهری کرج از احداث و راه اندازی تله کابین در کلانشهر کرج سخن گفتند و در تازه ترین خبرها نیز  به نقل از معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج آمده بود که احداث تله کابین در ارتفاعات شمالی حریم شهر کرج امکان سنجی شده که  راه اندازی آن می‌تواند محرک توسعه سایر فعالیت‌های تفریحی و تفرجی در پیرامون خود باشد.

این مسوول مهم‌ترین محدودیت‌ در تعیین مسیر تله کابین را وجود خطوط انتقال فشار قوی دانسته اما در عین حال اعلام کرد مسیرهای پیشنهادی جهت احداث تله کابین در یک فرآیند دو سویه با مدیریت انتقال نیروی برق استان البرز در حال بررسی و امکان سنجی است.

شاید مخالفت بخشی از کنشگران اجتماعی و فعالان محیط زیست نه با اصل پروژه تله کابین، بلکه با جانمایی نامناسب آن نیز در تاخیر طولانی راه اندازی آن بی تاثیر نبوده است .

متاسفانه اکنون منطقه ای در عظیمیه که به بام کرج مشهور است  از دیر باز هدف اصلی احداث تله کابین بوده  به دلیل بد سلیقگی و توسعه شهری بی رویه و استقرار برخی نهادها به مکانی تبدیل شده که بطور معمول بخش عمده ای از سال این مسیر مسدود است.

این درحالی است که ایجاد تاسیسات خدماتی گردشگری پرهزینه بوده و مسدودی این مسیر علاوه بر کاهش زمان ارائه خدمات به شهروندان ، هزینه های سرمایه گذار را نیز پوشش نخواهد داد .

شاید یکی از دلایل عمده رسیدن به این نقطه و عدم پیشرفت و توسعه شهری تصمیم گیری ناصحیح برخی نهادها و مراجع مسوول است .

با این تفاسیر به نظر می رسد مدیریت شهری کرج قبل از اجرای هر طرحی و جذب سرمایه گذار برای اجرای آن از بروز این موانع جلوگیری کند تا زمینه ارائه خدمات به شهروندان بیش از پیش فراهم شود.

 

توانگر

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا