
وظیفه مدرسه عالی مهارت، بهکارگیری نیروی متخصص در فرایندهای عملی و بازار کار

به گزارش پایگاه خبری چکاوک البرز نیوز؛ محمدحسین ناصر ملی، معاون باشگاه پژوهشگران جوان و سرپرست هیئت پزشکی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، عصر امروز دوشنبه یکم دی ماه، در نشستی خبری با خبرنگاران استان البرز، به تشریح اهداف، ساختار و دستاوردهای مدارس عالی مهارت این دانشگاه پرداخت و تأکید کرد این مدارس با هدف مهارتآفرینی و تربیت نیروی متخصص برای نیازهای واقعی بازار کار در استانهای مختلف شکل گرفتهاند.
وی توضیح داد: فعالیت مدارس عالی مهارت صرفاً محدود به دورههای آموزشی کلاسیک نیست. ما میتوانیم مدرسهای داشته باشیم که از پژوهشگران توانمند برای حل یک مشکل خاص در استان استفاده کند.
وی با اشاره به نمونههای عینی افزود: بهعنوان مثال، مدرسه عالی مهارت زبان ما در حال تعریف متدهای جدید آموزشی برای آموزشگاههای زبان است. یا در حوزه ورزش، علاوه بر آموزش نیروی متخصص مانند مربیان رسمی فدراسیونها، فعالیتهای گستردهتری مانند ارزیابی پاسچر و ناهنجاریهای جسمانی دانشآموزان در مدارس سما را با هزینهای اندک انجام میدهیم.
وی نقش این مدارس را پیوند دادن دانش دانشگاهی به عرصه عمل و اجرا دانست و گفت: وظیفه دانشگاه آمادهسازی نیروی متخصص است، اما وظیفه مدرسه عالی مهارت، بهکارگیری این نیرو در فرایندهای عملی و بازار کار است.
ناصر ملی در ادامه با ذکر مثال پرستاری و ضرورت دورههای کارورزی تخصصی، این مسیر را برای رشتههایی مانند تربیت بدنی نیز ضروری برشمرد و افزود: تبدیل علم به فن بر عهده مدارس عالی مهارت است. دانشجوی ما پس از گذراندن دورههای علمی، در این مدارس میآموزد که چگونه این دانش را در پشت دستگاههای ورزشی یا در مواجهه با مراجعان به مهارت عملی تبدیل کند.
سرپرست هیئت پزشکی ورزشی استان البرز با اشاره به داراییهای زیرساختی،از وجود امکانات قابلتوجه در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خبر داد: ما در این واحد دانشگاهی، ۱۰ سالن مجهز همزمان، دو سوله ورزشی بزرگ، زمین چمن طبیعی و مصنوعی استاندارد، پیست دوومیدانی و سالن بدنسازی داریم.
وی همچنین از یک آزمایشگاه علوم ورزشی بسیار توانمند در حوزههای فیزیولوژی، آسیبشناسی، حرکات اصلاحی و رفتار حرکتی نام برد و آن را در زمره آزمایشگاههای برتر کشور دانست که قابلیت ارائه خدمات ارزیابی به ورزشکاران ملی را دارد.
دکتر ناصر ملی در پاسخ به پرسشی درباره تمایز با دانشگاه علمیکاربردی،توضیح داد: دانشگاه علمیکاربردی رشتهها را بهصورت کاملاً مهارتی و تخصصی (مانند کارشناس فوتبال) تعریف میکند، اما در نهایت فارغالتحصیل آن نیز نیازمند گذراندن دورههای مهارتافزایی و دریافت مجوزهای حرفهای است.
وی در خصوص اشتغال فارغالتحصیلان، خاطرنشان کرد: گذراندن دوره در مدرسه عالی مهارت بهطور خودکار به اشتغال رسمی منجر نمیشود. ایجاد شغل به عواملی مانند فراهمبودن شرایط بیمه و قرارداد رسمی از سوی کارفرما و همچنین توانمندی و قابلیت جذب فرد در بازار کار بستگی دارد.
معاون باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از برنامههای آینده خبر داد و گفت: در حوزه ورزش، تا پایان سال برنامههایی برای ورزشهای مختلف داریم.
وی همچنین به موضوع گرانی هزینههای ورزش بدنسازی اشاره کرد و افزود: باشگاه پژوهشگران جوان در نظر دارد با رتبهبندی باشگاههای ورزشی، به شفافیت قیمتها و خدمات کمک کند، زیرا در حال حاضر شکاف قیمتی و شکایات زیادی در این زمینه وجود دارد.
دکتر ناصر ملی در پایان، وابستگی مدارس عالی مهارت را به دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز دانست و تأکید کرد گزارشهای این مدارس مستقیماً به سازمان مرکزی دانشگاه ارائه نمیشود و خاطرنشان کرد: که راهاندازی این مدارس در هر واحد دانشگاهی، منوط به دارا بودن توانمندی و ظرفیت در رشتههای مهارتی مربوطه است.





