مدیریت شهرییادداشت

فود استریت با طعم جز جگر

فود استریت با طعم جز جگر

غذا به عنوان بازتابی از فرهنگ بومی هر منطقه، یکی از عناصر کلیدی در شناخت فرهنگ هر منطقه است. دلایل زیادی از جمله اقلیم، موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و مذهب بر فرهنگ غذایی مناطق مختلف موثر بوده است. این تفاوت‌های فرهنگی در وجود یا نبود فرهنگ استریت فود یا غذای خیابانی هم بی‌تاثیر نبوده است. این که در برخی از شهرهای ایران، راسته غذافروشی وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد، فعالیت آن‌ها در شب محدود و بسیار کمرنگ می‌شود را شاید بتوان به همین تفاوت‌های منطقه‌ای نسبت داد.

با جا افتادن مفهوم فود استریت در کشورهای مختلف و محبوب شدن آن، برای ارائه این نوع غذا در بیشتر نقاط شلوغ شهر فضاهای مختلفی در نظر گرفت شد. این فضاها شامل غرفه‌هایی ثابت بودند که امکان برپایی آن‌های در کمتر از چند ساعت بوده و می‌توان به راحتی موقعیت آن را جابه‌جا کرد.

غذا به عنوان سفیر فرهنگیهر منطقه یا بوم معرفی می‌گردد؛ از روش پختن، سرو کردن تا مواد اولیه‌ای که استفاده می‌شود و شیوه‌های ارائه غذا از جمله مواردی است که بازتاب فرهنگ آن بوم است.

غذا  که خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شودراهبر ارشد بازاریابی و توسعه گردشگری و هتل‌داری است. گردشگری خوراک را یک مفهوم سه‌گانه دارد که غذا و مواد تشکیل‌دهنده‌، فضای ارائه غذا و همینطور مشارکت در تجربه پخت و خوردن خوراک‌ها را در برمی‌گیرد.

در شهرهای مختلف کشور ما نیز راسته غذاهای خیابانی وجود دارد که در قالب دکه هایی کنار هم قرار گرفته‌اند و تنوع زیادی از غذاها را ارائه می‌دهند. این غذاها، معمولا با کمک ابزارهای ساده‌ آشپزی کنار خیابان تهیه می‌شوند که می‌تواند از چای، نان ، فلافل، جگر،ذرت و… متغیر باشد. بومی‌ترین غذاهای هر منطقه را باید در میان غذاهای خیابانی پیدا کرد. شاید ویژگی دیگری که بتوان برای غذاهای خیابانی برشمرد، ارزان بودن نسبی آن است تا عابران پیاده را به خرید غذاهای متنوع‌تری تشویق کنند.

موضوعی که با زیست شبانه پیوند خورده است، بحث امنیت در شب است. بدون شک، حضور پررنگ فعالیت راسته‌ غذاهای خیابانی به دلیل شور و هیجانی که در شهر راه انداخته‌اند و جمعیتی که دور خود جمع می‌کنند، در حفظ امنیت محدوده آن خیابان بی‌تاثیر نیست.

با این تعاریف به نظر می رسد وضعیت برخی خیابان‌های برخی مناطق کرج در شب برای ارائه غذاهای خیابانی و همینطور تبدیل‌شدن به پاتوقی برای تعاملات انسانی چندان مناسب نیست . بلوار شهرداری در مهرشهر، خیابان درختی ،45 متری گلشهر و منطقه عظیمیه از جمله نمونه های ناموفق فود استریت در کرج است.

تبدیل خیابان به پیاده‌راه غذا یکی از دلایل هرج و مرج ترافیکی در این معابر است. اینکه شاهراه اصلی تردد خودروها بویژه شب ها  از حجم بالایی برخوردار است مفهوم واقعی فوداستریت را زیر سوال می برد  و شاید از اهداف اصلی آن که همان گردشگری و ایجاد نشاط است دور می کند .

خیابان 45 متری گلشهر که شاهراه  ورودی و خروجی غربی شهر به بزرگراه تهران قزوین است با هجوم نا موزون جگر فروش ها و فود استریت های مستقر در دو سوی این خیابان تردد خود رو ها در این مسیر را از ابتدا تا پاسی از شب با مشکل ترافیکی روبرو کرده است وطعم جز جگر را به خورد سرنشینان خود رو های عبوری می دهد.

از سوی دیگر حجم پسماند باقیمانده از این غذا فروشی ها و بعضا عدم رعایت اصول بهداشتی دلیل دیگری بر ضرورت ساماندهی این غذا فروشیها برای ارئه خدمت بهتر به شهروندان کرجی  است .

یکی از ویژگی‌های اصلی راسته غذافروشی ها ،  پیاده‌راه بودن آن و امکان قدم‌زدن شهروندان برای کشف طعم‌ها و مزه‌های مختلف است که به دلیل نابسامانی دکه‌های غذافروشی و نبود امکان پارک ماشین برای علاقه‌مندان به بازدید از غرفه‌های غذا، از جمله دلایل اصلی شکست این فرصت گردشگری در کرج است.

شاید تا حدودی خیابان عظیمیه را بتوان به عنوان یکی از راسته‌های محبوب غذاخوردن‌های شبانه در کرج خواند. هرچند دور دور کردن خودرو های لوکس در شب خیلی از خانواده ها را برای ترغیب به استفاده از غذا خوری در این خیابان دچار تردید می کند .

تنوع غذایی در این خیابان موجب حضور شمار بالایی از شهروندان بویژه شبها در این منطقه شده است اما کم عرض بودن خیابان و پارک های دوبله خودروها از جمله عواملی هستند که از جذابیت این خیابان برای تبدیل شدن به محلی برای فعالیت‌های شبانه شهری کاسته است.

حال که با رشد غرفه‌های غذاهای خیابانی این فرهنگ به مرور جا افتاده و برخی میادین و خیابان های شهر کرج به مراکز اصلی فروش غذاهای خیابانی تبدیل شده  مدیریت شهری کرج  و سایر مراجع ذیصلاح می توانند از این فرصت استفاده کرده و با ایجاد محل های مناسب و ساماندهی این نوع کسب و کارها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار موجب  ایجاد سرور و نشاط شبانه در شهر شوند.

 

توانگر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا