اجتماعیقضایی

استقلال کانون وکلا چتر حمایتی بر سر مردم

استقلال کانون وکلا چتر حمایتی بر سر مردم

 

رئیس کانون وکلای البرزگفت : استقلال در کانون وکلای می تواند چتری حمایتی بر سر مردم باشد چرا که  وکلا هیچگونه وابستگی به دستگاه قضا ندارد.

وحید نصیری اوانکی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفتادمین سالروز اعلام لایحه استقلال  وکیل مدافع برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۳۱۴ و بعد از مشروطه  وکالت در ایران  پایه گذاری شد و در هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۱ این لایحه با همت دولت وقت با عنوان لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تصویب و اجرایی شد .

وی تصریح کرد: موضوع استقلال در این لایحه بسیار حائز اهمیت است،‌ چرا که در نظام های قضایی دنیا به جهت اینکه وکیل دارای حق دفاع است تا بتواند به بهترین کیفیت از حقوق موکل و آحاد جامعه در برابر دستگاه قضا دفاع کند .

نصیری گفت : این استقلال موجب می شود در حوزه های مختلف و در  طول دوره خدمت هراسی از دستگاه قضایی نداشته باشد.

رییس کانون وکلای البرز در ادامه  خاطرنشان کرد:  کانون وکلا از سال ۷۶ برای داوطلبان فارغ التحصیل رشته حقوق آزمون برگزار می کند و به جهت اینکه عدالت آزمون یکسان باشد، سازمان سنجش کشور را مامور برگزاری این آزمون کرده است.

وی افزود: پذیرفته شدگان این آزمون به کانون وکلای دادگستری معرفی می‌شوند و ۱۸ ماه دوره کارآموزی را در  محاکم دادگستری و در سطوح مختلف تحت سرپرستی یک وکیل دادگستری دارای ۱۰ سال سابقه سپری می کنند.

وی ادامه داد: بعد از این دوره گزارش‌هایی  به کمیسیون مربوطه ارسال می شود  و یک آزمون کتبی و تشریحی و شفاهی برگزار می شود.

نصیری گفت: فرد داوطلب در نهایت در حضور هیئت مدیره و یکی از مقامات دادگستری سوگند یاد می کند و به او پروانه پایه یک وکالت دادگستری داده می شود.

وی بیان کرد: اگر وکیل در طول دوره انجام کار با موکل دچار اختلاف یا مرتکب تخلف شود، موکل می تواند به کانون وکلا مراجعه و شکایت انتظامی کند.

 

رئیس کانون وکلای استان البرز با اشاره به این نکته که در حال حاضر دو هزار و 500 وکیل در استان البرز فعالیت دارند ،افزود: اگر وکیل مرتکب تخلف شد، هیچ نهاد حاکمیتی و مقام قانونی (به جز کانون وکلا) نمی تواند پروانه وکیل دادگستری را باطل کند.

نصیری با بیان اینکه متاسفانه سطح کیفی رشته حقوق در دانشگاه‌ها از حیث آموزش کاهش یافته است، گفت: این ضعف ها در دوره وکالت بروز می کند و با این ایرادات حقوق مردم ضایع می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  وکیل حافظ جان، مال، ناموس و امانتدار مردم است، هدف ما این است که افراد باسواد و توانایی را انتخاب کنیم.

رییس کانون وکلا البرز در خاتمه یاد آور شد : به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال وکلا مرااسمی در سالن همایش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهل و بذر در 9 اسفند ماه جاری رگزار خواهد شد.

در ادامه علی اسدالله پور‌ کریمی عضو هیئت مدیره کانون وکلای مدافع البرز، اظهار کرد: وکالت جایگاهی است که می تواند مرکز تبادل خیر و شر و مرکز مسائل مالی کلان دنیا باشد، بنابراین وکیل باید با سواد و متبحر باشد، زیرا با جان، مال، ناموس و عابروی مردم سروکار دارد.

وی با بیان اینکه باید فیلتر مناسبی برای ورود به رشته حقوق وجود داشته باشد، تصریح کرد: در کنار آن آموزش و پرورش باید به جد تا سال سوم دبیرستان مسائل حقوقی را به دانش آموزان تعلیم دهد.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای استان البرز متذکر شد: صرف  علاقه به رشته حقوق کافی نیست، بلکه افرادی که وارد این رشته می شوند باید دانش کافی و درک مطلوبی از این رشته داشته باشند.

 

حبیب توانگر

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا