مدیریت شهری

عدم تحقق وعده‌ها در راه‌اندازی متروی کرج پس از ۲۰ سال

عدم تحقق وعده‌ها در راه‌اندازی متروی کرج پس از ۲۰ سال

حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی کلانشهر کرج، در دویست و چهارمین جلسه علنی شورا، با تسلیت ایام ماه صفر و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، وضعیت متروی کرج را تشریح کرد و خواستار تصمیم‌گیری قاطع در این خصوص شد.

مهاجری با اشاره به بازدید اخیر نماینده استان البرز در مجلس خبرگان از متروی کرج، اظهار داشت: «حدود ۲۰ سال پیش کلنگ احداث متروی کرج به زمین زده شد و تصور بر این بود که در مدت کوتاهی بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و به حمل و نقل شهری کمک کند. اما متاسفانه پس از گذشت بیش از دو دهه، هنوز این پروژه عظیم به سرانجام نرسیده است.»

وی با تقدیر از تلاش‌های مدیران شهرداری و مسئولان حمل و نقل ریلی، بر لزوم بازنگری در برخی تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌ها تاکید کرد و گفت: «به نظر می‌رسد در برخی نقاط، نحوه تصمیم‌گیری و مدیریت‌ها می‌توانست بهتر باشد تا خروجی بهتری از این پروژه شاهد باشیم.»

«رام قطار» و «دپو»؛ پاشنه آشیل متروی کرج

عضو شورای شهر کرج، «رام قطار» و «دپو» را دو چالش اصلی پروژه متروی کرج برشمرد و افزود: «هر دو موضوع تا حدی به تصمیمات استانی و ملی بازمی‌گردد، اما این نباید مانع از تدبیر و مدیریت ما در این زمینه شود.»

مهاجری با اشاره به پیگیری‌های چندین ساله برای تامین رام قطار، از جمله خرید از چین، خرید قطارهای دست دوم، تعمیر قطارهای معیوب و همکاری با شرکت‌های داخلی، بیان کرد: «با وجود بررسی راهکارهای مختلف در جلسات متعدد، به نظر می‌رسد پیگیری جدی در این زمینه صورت نگرفته و مسیرهای مختلف به نتیجه نرسیده‌اند. متاسفانه پس از دو سه سال، همچنان با دلایل و صحبت‌های تکراری مواجه هستیم.»

وی با انتقاد از طولانی شدن فرآیند آماده‌سازی قطارها و عدم تحقق مجوز ترک تشریفات از سوی دولت، خواستار تصمیم‌گیری جدی در این خصوص شد و گفت: «حتی اگر این تصمیم منجر به تامین قطار در پنج سال آینده شود، بهتر از عدم تصمیم‌گیری و بلاتکلیفی ۱۰ ساله است.»

ضرورت شفاف‌سازی و هماهنگی در مدیریت شهری

مهاجری، اطلاعات غلط و آمارهای نادرست ارائه شده به شورا و مدیران ارشد شهرداری را یکی از دلایل تعویق در تصمیم‌گیری دانست و بر لزوم شفاف‌سازی و هماهنگی در مدیریت شهری تاکید کرد. وی اظهار داشت: «نه اعضای شورا از سیاست‌های شهرداری اطلاع دارند و نه شهرداری از سیاست‌های برخی اعضای شورا. همچنین هماهنگی لازم بین مدیران سازمان قطار شهری، شورا و شهردار وجود ندارد.»

مشکل زمین دپو و راه‌اندازی قطار

وی با اشاره به موضوع «دپو» به عنوان دومین پاشنه آشیل پروژه، گفت: «اگر همین امروز زمین دپو تحویل داده شود، حداقل دو سال زمان برای ساخت ابنیه و تامین تجهیزات مورد نیاز زمان خواهد برد.»

مهاجری همچنین به بحث راه‌اندازی مترو در حد فاصل ایستگاه شهید سلطانی تا چهارراه طالقانی اشاره کرد و گفت: «این موضوع نیز نیاز به نشست‌های همفکری و تصمیم جمعی دارد تا با در نظر گرفتن شرایط موجود، مشکلات و زمان‌بندی تامین قطارها، تصمیمی قاطع اتخاذ شود.»

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی و کاهش اعتماد مردم

عضو شورای شهر کرج، وضعیت رئیس سازمان حمل و نقل ریلی را نیز از دیگر مسائل قابل طرح دانست و گفت: «عدم ثبات در این پست، انگیزه کار را کاهش می‌دهد و نیاز به تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری در این زمینه وجود دارد.»

مهاجری در پایان، وعده‌های داده شده در خصوص متروی کرج را باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم دانست و خواستار تصمیم‌گیری بر اساس واقعیات و نیازهای شهر شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا