تحول دربازار پوشاک بهره گیری از طراحان ماهر و خلاق را می طلبد

رئیس اتحادیه پوشاک کرج:
تحول دربازار پوشاک بهره گیری از طراحان ماهر و خلاق را می طلبد

رییس اتحادیه پوشاک کرج ایجاد تحول در تولید و صادرات این صنعت کشور را در گرو بهره گیری از توانمندی طراحان مجرب، خلاق و خوش ذوق عنوان کرد.
مهدی سلطانی در حاشیه همایش اخیر زنجیره ارزش صنعت پوشاک کشور که در مهراد مال کرج برگزار شد در گفت گو با خبرنگاران گفت: ضروری است برنامه ریزی ها در مسیری هدایت شود تا طراحان مجرب و توانمند صنعت پوشاک با الهام از فرهنگ و تمدن ایران زمین، در تهیه طرح های زیبا، دلنواز ، مشتری پسند و صادرات محور مشارکت فعال داشته باشند.
وی ضمن گلایه از وابستگی بسیاری از صنایع پوشاک کشور به طرح ها و الگوهای خارجی گفت: یکی از چالشهای حاد در تولید پوشاک کشور از کم توجهی نسبت به تربیت و استفاده از طراحان متخصص سرچشمه گرفته است.
سلطانی با اشاره به شعار محوری سرمایهگذاری در تولید گفت: تا زمانی که در تولید لباس از طرح های خارجی کپی می کنیم و به تولید پوشاک با طرح های تکراری ادامه می دهیم ، نمیتوان از جهش تولید سخن گفت.
وی افزود: متاسفانه امروز در بسیاری از واحدهای تولید پوشاک شاهد استفاده از طرحهای تکراری و بدون هویت هستیم.
وی دامه داد: کپی از طرح های خارجی در تولید پوشاک نهتنها بازار داخلی را اشباع کرده است، بلکه امکان رقابت در بازارهای منطقهای را نیز کاهش داده است.
وی افزود: برای اینکه صنعت پوشاک کشور از حالت تقلیدی خارج شود، باید به طراحی لباس به عنوان یک بخش تخصصی، خلاق و استراتژیک نگاه شود.
وی از اینکه تربیت طراحان حرفهای در صنعت پوشاک جدی گرفته نشده است اظهار تاسف کرد و گفت: شواهد بیانگر آن است که میان طراحان جوان و تولیدکنندگان ارتباط موثری مشاهده نمی شود.
رئیس اتحادیه پوشاک کرج با تأکید بر نقش این اتحادیه در حوزه پوشاک خاطرنشان کرد: اتحادیه پوشاک کرج در حال برنامهریزی برای برگزاری دورههای تکمیلی آموزش طراحی لباس با همکاری دانشگاهها و آموزشگاههای فنی و حرفهای است و تلاش وافری در دستور کار قرار گرفته است تا زمینه همکاری میان طراحان برجسته و تولیدکنندگان فراهم شود.
سلطانی در ادامه این گفتگو همچنین به چالشهایی هچون کمبود نقدینگی، نوسانات قیمت مواد اولیه، کمبود و بعضا نبود پارچه باکیفیت داخلی و وجود موانع در مسیر واردات تجهیزات نوین تولید اشاره کرد.
وی گفت: درصورتی که در کنار طراحیها در بستر زیرساختهای تولید، سرمایهگذاری های هدفمند نیز انجام شود، ظرفیتهای کرج و استان البرز میتواند نقشی کلیدی در ایجاد تحول صنعت پوشاک کشور ایفا نماید.
وی در پایان اظهاراتش خطاب به مسئولان ذیربط گفت: انتظار این است نگاه مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط به صنعت پوشاک راهبردی و مبتنی بر توانمندسازی باشد.
وی تصریح کرد: طراحی، تولید، توزیع و صادرات حلقههای به هم پیوسته ای می باشند که در صورت تقویت، ایجاد اشتغال پایدار و تولید برند ملی را به ارمغان می آورد.





