مدیریت شهری

مترو سواری در وقت اضافه

مترو سواری در وقت اضافه

در سیستم مدیریتی کشور تعریفی شاید نادرست رواج پیدا کرده که پروژه های مختلف اعم از عمرانی ، فرهنگی و خدماتی در ایام و مناسبت های خاصی مانند دهه مبارک فجر و یا هفته دولت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

البته ضمن ماندگاری تاریخ بهره برداری این پروژه ها ایرادهایی نیز به این رویه متصور است که از جمله آنها می توان به تاخیر و یا  افتتاح ناقص این پروژه ها و نیاز جامعه به این خدمت و یا طرح  می باشد.

کلانشهر کرج در راستای رسیدن به تکنولوژی جابجایی مسافر با قطار شهری غریب به بیست سال انتظار کشید ،ما هم ،که در فراز و نشیب های اجرایی شدن این امر مدیران بسیاری تلاش کرده و ادامه راه را به نفرات بعدی سپرده اند تا امروز که به لطف دقیقه نودی رئیس شورا افتخار سوار شدن و تست گرم متروی کرج نسیب بنده شد.

آنچه مسلم است در وانفسای اقتصادی فعلی اجرا و تکمیل چنین پروژه هایی دل شیر می خواهد ، در نگاه اول به ایستگاه F یا همان ایستگاه طالقانی که در ضلع شرقی مجموعه شهیدان نژاد فلاح قرار گرفته ،صحبت های دقیقه نودی مدیریت شهری در دوره پنجم به ذهن متبادر میشود که قبل از شروع دوره ششم شورای اسلامی کلانشهر کرج از راه اندازی اایستگاه F تا K خبر داده بود.

حال پس از گذشت17 ماه از گذشت عمر شورای ششم تازه تست گرم متروی کرج انجام شد.

آنچه مسلم است در ماه های اخیر و با استقرار مدیریت جدید قطار شهری کرج این پروژه جان دوباره ای گرفت و با سرعت گرفتن اقدامات تکمیلی پروژه وحمایت شورای ششم بالاخره مردم شهر حرکت قطار مترو را شاهد خواهند بود.

به هر تقدیر تلاش های مدیران قبلی در دوره های مختلف مدیریت شهری و حمایت های مستقیم استانداران دولت های پیشین و فعلی و در نهایت زحمات کارگران و کارمندان و پیمانکار پروژه قابل تقدیر است هرچند به گفته کوزه کنانی رئیس سازمان قطار شهری کرج ، بدلیل نرسیدن رام دوم قطار به کرج تا پایان سال خدمات رسانی مترو کرج به شهروندان روزانه از حد اقل دو ساعت و حداکثر 6 ساعت با فاصله زمانی نیم ساعته خواهد بود ، اما نباید نادیده گرفت که بار نشستن چنین پروژه هایی که دچار مرور زمان شده اند تقریبا اینگونه است.

بهره برداری از  شبکه ریلی درون شهری گره ترافیکی شهر را باز می کند

علی قاسم در حاشیه انجام تست گرم قطار شهری کرج که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر کرج ، مدیران شهری و اصحاب رسانه انجام شد با اشاره به گذشت دو دهه از آغاز عملیات این پروژه از راه اندازی آزمایشی قطار شهری کرج در دهه مبارک فجر به یمن پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار کرد: امید است این امر موجب شود مسئولین کشوری باور کنند که این کلانشهر نیز مترو دارد و در همین راستا برای عملی شدن مصوبات تلاش واهتمام بیشتری داشته باشند و با ایفای نقش دولت بتوانیم خط های بعدی را نیز افتتاح کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: در بسیاری از کلانشهرهایی که پس از کرج این پروژه را آغاز کردند، خط یک مترو بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کلانشهرها عملیات خط دو را نیز آغاز کرده و برخی دیگر مانند مشهد و اصفهان وارد خط سه شده اند، بیان کرد: جای بسیار خرسندی است که با تلاش مجموعه شهرداری و شورای شهر و شهرداران قبلی، قطار شهری کرج روی ریل قرار گرفته است.

قاسم پور اذعان کرد: امروز راه اندازی و بهره برداری از این خط با برق انجام می شود که تلاش ۱۶ ماهه شورای ششم و مدیریت شهری این امر را رقم زد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: تلاش گذشتگان را برای اجرای بخش هایی از قطار شهری کرج را ارج می نهیم اما باید بدانیم که متروی کرج زمانبر شد.

وی ادامه داد: تاخیر در راه اندازی قطار شهری کرج به دغدغه بزرگی برای مسوولان استان البرز از جمله استاندار تبدیل شد اما اینک زمان آن فرا رسیده تا پس از گشایش قطعه نخست قطار شهری ، گام های بعدی را بلندتر برداریم .

قاسم پور  با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از پروژه قطار شهری کرج اظهار کرد: اختصاص زمین( ۲۵ هکتار) برای محل نگهداری تجهیزات قطار شهری کرج در سفر هیات دولت به البرز گره گشای بخشی از کاستی های این پروژه عظیم شد.

وی یکی از اهداف احداث خط ۲ قطار شهری کرج را اتصال متروی تهران به مناطق مختلف شهر کرج و شهرهای اطراف آن دانست وبیان کرد: این هدف با اتصال ایستگاه چهار راه طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی کرج در حال تحقق است .

این مسئول  یادآور شد: امروز با انجام تست گرم قطار شهری کرج همه به این باور رسیدند که متروی این کلانشهر آماده خدمات رسانی به مردم است.

به گفته رییس شورای اسلامی شهر کرج ؛ قطار شهری کرج همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر به صورت آزمایشی مسافران را جابه جاخواهد کرد و پس از آن با آمدن رام دوم ، قطار شهری فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.

وی یادآور شد: بودجه لازم برای اجرای مصوبات مربوط به قطار شهری کرج، بیش از میزان اعتبار تخصیص یافته در سفر رئیس جمهوربه استان البرز بود، حداقل انتظار ما از دولت این است که زمین دانشگاه خوارزمی برای دپوی متروی کرج در اختیار شهر قرار گیرد تا به هدف نهایی مدیران شهری که کمک به تحقق هوای پاک و کاهش ترافیک و آلودگی است، دست یابیم.

قاسم پور با اشاره به اینکه وزیر علوم و تحقیقات با این موضوع موافقت نکرد و بررسی موضوع به جلسه بعدی موکول شد که اکنون درحال پیگیری های لازم در این رابطه هستیم. هدف نهایی، اتصال خط متروی تهران – کرج از میدان شهید سلطانی به کمالشهر است تا بار ترافیکی موجود در این مناطق کاهش یابد.

تلاش می‌کنیم با همراهی اعضای شورای شهر ضمن راه‌اندازی سایرایستگاه‌ها این پروژه را به استانداردهای قابل قبول، نزدیک کنیم

شهردار کرج: تلاش می‌کنیم با همراهی اعضای شورای شهر ضمن راه‌اندازی سایرایستگاه‌ها این پروژه را به استانداردهای قابل قبول، نزدیک کنیم و اراده مدیریت شهری بر این است هر چه سریعتر موضوع مترو به سرانجام برسد و شهروندان شاهد یک مترو با کیفیت و استاندارد باشند.

بعد از سال‌ها انتظار بالاخره مترو کرج (ایستگاه آیت الله طالقانی یا ۴۵ متری گلشهر) در دهه مبارک فجر به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اصحاب رسانه به همراه شهردار و اعضای شورای شهر کرج این مسیر f تا k را به وسیله قطار به صورت رفت و برگشت طی کردند تا از نزدیک در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار بگیرند.

شهردار کرج در حاشیه این بازدید با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی قطار شهر کرج اظهار داشت: زمان و هزینه زیادی صرفِ راه‌اندازی قطار شهری شد اما خوشحال‌ام در دوره مدیریت من و دوستانم در شورای شهر کرج این پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

شهردار کرج گفت: از زحمات و تلاش‌های همه مدیرانی که برای راه‌اندازی این پروژه تلاش کردند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

کیانی خاطرنشان کرد: امروز شاهد حرکت قطار روی ریل هستیم اما این یک شروع آزمایشی است و به معنی بهره‌برداری قطعی و نهایی نیست.

وی گفت: این تعهد و الزامی است برای مجموعه مدیریت شهری تا هر چه زودتر مترو را به صورت نهایی به بهره‌برداری برساند.

شهردار کرج با عذرخواهی از شهروندان محترم بابت تأخیر در راه‌اندازی پروژه قطار شهری یادآور شد: در شهرهای دیگر مترو به بهره‌برداری رسیده است اما در کرج این اتفاق رخ نداده است که باید با همت مضاعف این خواسته را محقق کنیم.

کیانی اظهار داشت: اراده مدیریت شهری بر این است هر چه سریعتر موضوع مترو را به سرانجام برساند و شهروندان شاهد یک مترو با کیفیت و استاندارد باشند.

این مسئول با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری به استان البرز گفت: خوشبختانه به تعهدات اعلام شده در این سفر عمل شده و امروز استاندار محترم و وزیر محترم کشور پیگیر هستند تا عقب ماندگی ایجاد شده در این بخش جبران شود.

کیانی ادامه داد: احداث هر کیلومتر مترو کرج ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد این در حالی است که بودجه امسالِ شهرداری کرج ۶ هزار میلیارد بوده است. مترو پروژه بسیار پر هزینه‌ای است و قریب به بیست سال است منتظر بهره‌برداری از آن هستیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا