چهارمین نشست خبری ،ششمین دوره مدیریت شهری کلانشهر کرج برگزار شد

چهارمین نشست خبری ،ششمین دوره مدیریت شهری کلانشهر کرج برگزار شد

پارک ملی ایران کوچک که به اسامی چون پارک ملی ایران، پارک اقوام، باغ فرهنگ و باغ فرهنگ کمیسیون ملی نیز شناخته میشود، یکی از جاهای دیدنی کرج است که در محدوده باغ معروف فاتح قرار دارد.این پارک که در اسفندماه ۱۳۹۹ در هفت هکتار به بهرهبرداری رسیده است محل برگزاری چهارمین نشست خبری ، ششمین دوره مدیریت شهری کلانشهر کرج است.
رییس شورای اسلامی شهر کرج با اینکه دغدغه های شهروندان فردیس درزمینه برخورداری عادلانه از امکانات شهری را به خوبی درک می کنیم ، گفت : موضوع تقسیم امکانات بین فردیس و کرج با همراهی دستگاه قضایی قانونمند پیش می رود.
به گزارش خبرنگار سرپرستی روزنامه ایران در البرز؛ مسعود محمدی نوزدهمین روز از دومین ماه پاییز در چهارمین نشست خبری مدیریت دوره ششم کلانشهر کرج که در پارک ایران کوچک و با حضور اعضای شورای شهر و خبرنگاران برگزار شد، افزود: شهروندان فردیس را جدا از کرج نمی دانیم و تلاش ها بر این است تا ضمن انتزاع شهرداری ها ، یکپارچگی خدمت بین۲ شهر کرج و فردیس باقی بماند.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع ، کمیته تخصصی چهار نفره تشکیل شده ضمن آنکه اداره کل بازرسی و دادگستری استان البرز نیز در این زمینه دخیل هستند.
محمدی خاطرنشان کرد: در هشتمین نشست بررسی موضوع انتزاع فردیس از کرج به جمع بندی خوبی رسیدیم و تمام تلاش ها بر این است که حقی از شهر فردیس ضایع نشود و با این دیدگاه که مردم فردیس را مانند شهروندان کرج دوست داریم، موضوع انتزاع را پیش خواهیم برد.
رییس شورای اسلامی شهر کرج گفت : در بحث حمل و نقل و خدمات رسانی به شهروندان کرج و فردیس باید یکپارچه عمل کنیم.
محمدی افزود: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه جاری شورای اسلامی شهر کرج به جمع بندی نهایی برسد و هیچ مجادله ای در این زمینه وجود ندارد.
وی بیان کرد: پیشنهاد نهایی شورای اسلامی شهر کرج در این زمینه آماده است و با راهبری بازرسی و دادگستری البرز ما می توانیم در آینده نزدیک مشکل انتزاع فردیس از کرج تمام کنیم.
شهر۵۰۰ هزار نفری فردیس سال ۹۲ از کرج منفک شد اما عدم تفکیک اراضی ، امکانات و نیروی انسانی از مهمترین مشکلاتی است که در این سالها بارها مورد کنکاش قرار گرفته است.
جلوی استخدام های بی ضابطه گرفته شد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این نشست خبری با بیان اینکه تعداد زیادی نیروی انسانی در ادوار گذشته به صورت حجمی جذب مدیریت شهری کرج شده است،گفت : در دور ششم شورا جلوی استخدام های بی ضابطه گرفته شد.
فاطمه منعمی افزود: در حوزه ضوابط استخدامی چندین قرارداد شامل کارمندی،کارگری( قرارداد ثابت و رسمی) و نیروهای شرکتی و حجمی با حقوق متفاوت داریم که می تواند برای شهرداری مشکل به وجود بیاورد.
وی گفت: نوع نگاه مردم نسبت به روند کاری مدیریت شهری این است که جلوی اقدامات غیر قانونی گرفته شود؛بر این اساس اگر شهرداری نیاز به جذب نیرو دارد باید لایحه به شورای شهر ارسال کند.
منعمی یادآور شد: در ۲ دوره چهارم و پنجم شورای شهر کرج شاهد جذب شمار زیادی نیروی انسانی بدون رعایت اصول قانونی بودیم که در دوره ششم شورا این روند مذکور متوقف شد.
رییس کمیسیون منابع انسانی شورای اسلامی شهر کرج افزود: در این دوره شهرداری کرج لایحه جذب ۳۰۰ راننده اتوبوس ، آمبولانس آرامستان و غسالخانه ها به شورا ارائه داد که در مجموع ۳۶۹ نفر براساس آزمون پذیرفته شدند اما رای دیوان عدالت اداری سبب شد که فقط ۲۹ نفرآنان جذب شود.
وی ادامه داد: شورا و شهرداری براساس قانون نمی توانند به صورت مستقیم نیروی انسانی جذب کنند و اکنون در حال رایزنی برای متعادل سازی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مدیریت شهری هستیم.
منعمی با اشاره به برخی شیطنت ها در خصوص عدم یکسان سازی حقوق و مزایای کارکنان و کارگران مدیریت شهری کرج گفت : مدیریت شهری نمی تواند خارج از چارچوب قانونی عمل کند و پرداخت ها طبق ضوابط قانونی به هر رده شغلی تعلق می گیرد.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر مدیریت شهری کرج در حوزه بهره برداری و راه اندازی قطار شهری به نیروی انسانی متخصص نیاز دارد؛ اکنون۶۰ نفر نیروی انسانی جدید برای سازمان های مختلف وابسته به شهرداری کرج در حال فراگیری آموزش هستند.
منعمی گفت : در گذشته دهک های مدیریتی مبلغ بیشتری نسبت به سایر کارکنان مدیریت شهری دریافت می کردند که در شورای ششم این روند متوقف شد.
تحقق بودجه شهری در شورای ششم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در این نشست گفت : بودجه شهرداری کرج در سه سال گذشته فراتر از مصوبات شورا محقق شده است .
عمار ایزدیار ادامه داد: درسال ۱۴۰۰ که شورای ششم حضور داشت بودجه شهر کرج ۴۴ هزارو۷۱۰ میلیارد ریال تصویب شده بود که در پایان سال به ۴۶ هزارو۹۲۰ میلیارد ریال رسید.
ایزدیار افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۴ هزارو۱۷۰ میلیارد ریال بودجه داشتیم که امسال به ۲۰۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی با اشاره به کمبود نیروی آتشنشان در کرج گفت: تا پایان امسال از طریق آزمون استخدامی که توسط جهاد دانشگاهی برگزار میشود. ۲۶۶ نفر جذب سازمان آتشنشانی خواهند شد. علاوه بر این جذب راننده پایه یک در اتوبوسرانی و جذب نیرو در سازمان آرامستانها هم انجام میشود.
وی درباره بازنگری طرح تفصیلی کرج هم گفت: آخرین طرح تفصیلی کرج مربوط به سال ۱۳۸۸ است. کارکرد طرح تفصیلی پنج ساله است اما ۱۵ سال از آخرین طرح تفصیلی کرج گذشته و بازنگری صورت نگرفته بود. با توجه به تغییراتی که طی این مدت در کرج به وجود آمده این طرح بازنگری شده و برای تصویب به شورای عالی شهرسازی ارسال میشود.
آشفتگی فرهنگی و فقر برنامههای شاد در شهر کرج
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج نیز در این نشست بر لزوم اجرای بیشتر برنامههای شاد در این کلانشهر تأکید کرد.
حسین سعیدی سیرایی با بیان اینکه تعداد برنامههای فرهنگی شاد در کرج بسیار کم است، گفت: کرج شهر بزرگی است و باید برنامههای بیشتری در این شهر برگزار شود، اما اینکه توقع داشته باشیم، همه این برنامهها توسط مدیریت شهری برگزار شود منطقی نیست چون نهادهای دیگر هم در برنامههای فرهنگی دخیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: ما در شهر کرج دچار آشفتگی فرهنگی هستیم و هر اداره مسیر خود را میرود. باید در این زمینه همدل شویم و کار بزرگی انجام دهیم.
دوره سرمایهگذاریهای فردی تمام شده است/به سمت تأمین مالی جمع رفتهایم
رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج گفت: شورای شهر کرج در این دوره به سمت تأمین مالی جمعی و استفاده از سرمایههای خرد رفت.
محمد اسدیان درباره انتقاداتی که نسبت به پروژه BRT وجود دارد؛ گفت: میزان جابجایی در خیابان شهید بهشتی کرج در هر ساعت ۱۸ هزار نفر است و طبق شاخصهای فنی زمانی که میزان جابجایی در یک مسیر در یک ساعت بالاتر از ۱۸ هزار نفر باشد باید به سمت شیوههای حمل و نقل انبوه مانند BRT رفت.
وی افزود: این پروژه بر این اساس در خیابان شهید بهشتی کرج اجرا شد. برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه باید دید که فایده آن در مقابل هزینه چقدر بوده است.
اسدیان در ادامه به موضوع سرمایهگذاری در کلانشهر کرج هم اشاره و اعلام کرد: دوره اینکه یک سرمایهگذار به تنهایی در این شهر سرمایهگذاری کند تمام شده است و به دلیل بی ثباتیهای اقتصادی کمتر سرمایهگذاری حاضر میشود ریسک آن را بپذیرد بنابراین در چنین شرایطی در شورای شهر ششم موضوع تأمین مالی جمعی را مطرح کردیم و میتوانیم بگوییم اولین کلانشهری هستیم که به سمت جمعآوری سرمایه خرد رفتهایم.
وی در ادامه به عملکرد مرکز پژوهشهای شورای شهر کرج اشاره و اعلام کرد: طی این مدت ۸۳ گزارش بر روی سایت مرکز پژوهشها قرار گرفته که همه این گزارشها توسط مرکز انجام شده است. این مرکز حلقه اول و بازوی تعقل و تفکر مدیریت شهری است و اجرای طرحها حلقه بعدی است که کار زیادی در بخش اجرا انجام نشده است.
BRT کرج زمان سفر ۵۰ دقیقهای را به ۱۵ دقیقه کاهش داده است
عضو شورای شهر کرج گفت: پروژه BRT کرج زمان سفر را کاهش داده و در کمترشدن آلودگی هوا هم موثر بوده است.
محمد مهاجری روز شنبه با بیان اینکه این دوره شورای شهر کرج حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار داد، گفت: پروژه BRT، سفر ۴۰ تا ۵۰ دقیقهای داخل شهر کرج را به ۱۵ دقیقه کاهش داده است.
وی با بیان اینکه هر اتوبوس در این مسیر ۴۰ تا ۵۰ نفر را جابجا میکند؛ افزود: استفاده از اتوبوسهای برقی در این پروژه کاهش آلودگی هوا و هزینه سفر برای شهروندان را در پی داشته است.
مهاجری درباره اجرای پروژه پارکرود در حاشیه رودخانه کرج هم گفت: تا قبل از اجرای این پروژه، این قست از رودخانه کرج که در محدوده شهری قرار گرفته در تصرف دیگران بود و مردم سهمی از آن نداشتند. علاوه بر این به محل تجمع معتادان هم تبدیل شده بود اما با اجرای پروژه پارکرود این محدوده پاکسازی و در اختیار مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در شورای ششم به قطار شهری هم اهمیت زیادی دادیم و با پیگیری و حمایت مالی و معنوی سعی در پیشبرد آن داشتیم. ایستگاه شهید سلطانی یکی از مهمترین نقاط این پروژه است که تا قبل از این دوره شورا هیچ پیشرفتی نداشت ولی الان تکمیل شده است.
مهاجری تصریح کرد: قطار شهری کرج اکنون با کمبود قطار مواجه است که برای رفع آن مواردی چون خرید قطار از چین، خرید قطار ملی، اجاره کردن قطار تا زمان خرید قطار و همچنین استفاده از قطارهای دست دوم مطرح است.
دولت به تعهدات خود در قبال بزرگراه شمالی کرج عمل نکرده است
دبیر شورای شهر کرج گفت: شهرداری کرج تاکنون ۲۰ همت در پروژه بزرگراه شمالی کرج که اتوبان همت را به آزادراه کرج-قزوین متصل میکند هزینه کرده است. سهم دولت در این پروژه تاکنون ۱.۵ همت بوده است.
مجتبی حاجیقاسمی درباره اجرای طرح BRT در کرج و انتقاداتی که نسبت به آن به دلیل اشغال فضای خیابان شهید بهشتی وجود دارد؛ گفت: نمیتوان بدون نگاه به ابعاد فنی گفت که این پروژه اشتباه بوده است. این پروژه اشتباه نیست و اسناد پشتیبان دارد. باید توجه کرد که تبعات اجرای یک پروژه با اشتباه بودن پروژه فرق دارد.
وی افزود: این دوره شورای شهر کرج تصمیم گرفت بین حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی، حمل و نقل عمومی را انتخاب کند و قطعاً این انتخاب تبعاتی هم دارد.
این عضو شورای شهر کرج درباره اینکه گفته میشود نیوجرسیهایی که برای این پروژه بر روی پل تقاطع شهیدان آجرلو گذاشته شده غیراصولی است؛ گفت: این نیوجرسیها با محاسبه قرار داده شده و بار خاصی برای پل ایجاد نمیکند و در مطالعات سازهای پروژه این موضوع لحاظ شده است.
وی در خصوص ترافیک پل فردیس هم گفت: طی سالهای اخیر شهرداری به ساماندهی این نقطه کمک کرده است. یکی از دلایل ترافیک پل فردیس، مترو تهران است که با راهاندازی ایستگاه شهید سلطانی مترو کرج و شروع مسافرگیری تا ۴۵ متری گلشهر، ترافیک پل فردیس هم کاهش خواهد یافت. ایستگاه شهید سلطانی تکمیل شده و قطعاً تا پایان این دوره شورا مسافرگیری آن آغاز میشود. علاوه بر این با اداره راهداری هم تفاهم داشتیم تا ۵۰ میلیارد هزینه کند و ما هم یک سری اصلاحات هندسی در این نقطه انجام دهیم.
حاجیقاسمی تصریح کرد: کمیسیون عمران شورای شهر کرج برای بهرهبرداری تجاری از ایستگاه شهید سلطانی تا ۴۵ متری گلشهر به وسیله دو رام قطار با سرفاصله ۲۵ دقیقه به جمعبندی رسیده و شهرداری را برای اجرای آن به ارائه برنامه بهرهبرداری ملزم خواهد کرد.
این عضو شورای شهر کرج درباره کنارگذر شمالی کرج هم گفت: بزرگراه یا کنارگذر شمالی کرج ادامه اتوبان همت است که بعد از اتمام همت به وسیله پلهای B۰ تا B۱۷ به اتوبان کرج-قزوین متصل میشود. مدیریت شهری کرج تاکنون ۲۰ همت در این پروژه هزینه کرده است. با وجود اینکه دولت هم باید نیمی از هزینههای این پروژه را بر عهده میگرفت اما به تعهدات خود عمل نکرده است. سهم دولت در این چند سال کمتر از ۱.۵ همت بوده است.





