سلامت

دامپزشکی مهم‌ترین سهم را در حوزه سلامت جامعه دارد

دامپزشکی مهم‌ترین سهم را در حوزه سلامت جامعه دارد

در نشست خبری رفیعی‌پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اصحاب رسانه  که در محل این اداره کل  و به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم برگزار شد ، مدیرکل دامپزشکی استان البرز ضمن بیان این  که بدنبال این هستیم  تا تامین و تضمین سلامت و کیفیت و تضمین فرآورده ها دامی را ایجاد کنیم و مردم خیالشان از مصرف گوشت آسوده باشد ، اظهار کرد: دامپزشکی در این موضوع مسوولیت مستقیم خود را باید انجام دهد اما همه دستگاه‌ها وظیفه دارند در حوزه بهداشت عمومی فعالیت کنند.

رفیعی پور بیان کرد: همه بایددر زمینه سلامت جامه  به تکلیف و فعالیت های لازم بپردازند تا در ایام خاصی همچون عید قربان و محرم که از اهمیت خاصی برخوردار است ذبح دام در استان به نحو شایسته انجام شود.

وی تصریح کرد: مخاطرات دامی ،از جمله تب مالت، بیماری سل و … زمانی که ذبح دام غیر بهداشتی انجام شود و ضوابط،بهداشتی رعایت نشود سبب ایجاد بیماری در جامعه خواهد شد.

این مسوول با بیان این که در راستای استفاده از گوشت بهداشتی  اقدامات آگاهی سازی برای مردم به خوبی انجام‌شده است گفت: طی صحبت با روسای هیات های مذهبی، مردم و … فرهنگ تهیه و استفاده از ذبح بهداشتی دام و خرید از منابع مطمئن ایجاد گردید و همراهی این بزرگواران در طرح تشدید سبب شده مردم به شرایط مناسب و قابل قبول در این زمینه برسند.

مديرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به این مطلب که طی ۱۰ سال اجرای طرح های تشدیدی به این نقطه رسیده‌ایم اظهار کرد: همکاری مردم در این زمینه کارگشا و قابل تقدیر بوده است.

علیرضا رفیعی‌پور ادامه داد: به دلیل واردات گوشت ، طرح تشدید نظارت بهداشتی روزانه از مراکز عرضه گوشت های وارداتی خصوصا فروشگاه‌های بزرگ از یک هفته پیش آغاز و به صورت روزانه از مراکز عمده فروش انجام می‌شود.

وی افزود: حدود ۷ اکیپ ثابت و ۱۱ اکیپ سیار و ۴۰ ناطر شرعی تاسوعا و عاشورا و ایام محرم نظارت ویژه ای بر ذبح دام در استان داشته و تعداد دام های  بازرسی شده حدود ۸۳۰ راس گاو و گوسفند بوده که مورد نظارت در مکان های غیر از کشتارگاه ها صورت گرفته است.

رفیعی پور بیان کرد: از این تعداد نزدیک ۳۱ مورد اصلاح داشته و اندامهایی  از دام‌ ها که غیر قابل مصرف شناخته شده است معدوم ویا از چرخه مصرف خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این مهم که امسال میزان اکیپ های ثابت ۷ مورد در هر شهرستان بوده و یک اکیپ ثابت نظارت بر ذبح دام در ایام محرم و صفر در هر شهرستان در خدمت مردم است گفت: حدود ۲۱ مورد اکیپ سیار نیز برای گزارش مردمی به گشت زنی در محلات به صورت گشت سیار فعالیت خواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد:۲۸ هزار راس دام در سه ماهه اول سال جاری در استان ذبح شده است.

رفیعی پور اظهار کرد: ۲۴ هزار مورد بازدید توسط همکاران‌ما در کل مراکز عرضه دام انجام شده که از این تعداد ۴۰۵ مورد غیر بهداشتی تشخیص داده شده که منجر به ضبط ۳۱ هزار فرآورده خامی گردیده و همچنین و ۱۸ هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف شناخته شده و معدوم است.

این‌مسوول اعلام کرد: حدود ۶ میلیون قطعه ذبح در شش ماهه اخیر داشته ایم که ۲۳ هزار کیلوگرم از این‌مقدار غیر قابل مصرف شناخته شده و از چرخه مصرف خارج شد.

وی خبر داد:‌در سه ماهه گذسته ۲۵۰ میلیون تن گوشت گرم وارداتی به استان داشته ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان این که در حوزه سلامت جامعه مهم ترین سهم را دامپزشکی دارد اظهار کرد: وظیفه ما به صورت مطلق پیشگیری بهتر از درمان است چرا که به دلیل مسوولیت مستقیم ما در بخش کشاورزی و دام و وابستگی آن به سلامت و کیفیت سفره مردم وابسته است‌.

علیرضا رفیعی‌پور گفت:دامپزشکی با اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه ای  که انجام داده تلفات مرغی از ۱۷ و نیم درصد به ۷ تا حدود ۹ درصد رسانده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان این در حوزه جوجه ریزی یکروزه در کشور به یک میلیارد و ۷۰۰ قطعه رسیده‌ایم، اظهار کرد: ظرفیت های خوبی در استان  وجود دارد و تنها راه ورود به این حوزه دامپزشکی است و این امکان وجود دارد که جوجه ریزی یکروزه تا ۳ و ۳.۶ افزایش داشته و این را می‌توان تا ۴ و یا تا شش مرحله با موازین بهداشتی رساند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا