اجتماعی

سد امیر کبیر 4 و سد طالقان بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته پرآب تر شده اند

سد امیر کبیر 4 و سد طالقان بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته پر آب تر شده اند

داوود نجفیان مدیرعامل آب منطقه ای استان البرز در حاشیه همایش مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: علی رغم اینکه در پاییز و اوایل زمستان سال گذشته در استان بارش ها چشمگیر نبود، خوشبختانه در انتهای سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری بارش های خوبی داشتیم.

نجفیان افزود: خوشبختانه با مدیریت در بخش مخازن سد های امیر کبیر و طالقان رشد خوبی نسبت به دوره مشخص در سال قبل داشتیم.

وی یادآور شد: ما در سد امیر کبیر نسبت به سال گذشته 4 درصد مثبت هستیم و از 179 میلیون متر مکعب حجم سد ، حدود 165 میلیون متر مکعب مخزن این سد پر است.

مدیر عامل آب منطقه ای البرز گفت: در سد طالقان نیز از 420 میلیون متر مکعی حجم مخزن این سد 334 میلیون متر مکعب آن پر شده است که حدود 30 درصد نسبت به میزان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

نجفیان اظهار داشت: این میزان افزایش دو سد نسبت به سال گذشته شرایط آبی خوبی را برای استان البرز و تهران رقم زده است که به برادشت کمتر از آبخوان های البرز کمک می کند چون بارش های ابتدایی سال زمان برداشت از چاه ها را به تاخیر انداخته که در نتیجه کمک میشود به پر شدن سفره های زیر زمینی در استان.

وی یادآورشد: هرچند لطف پروردگار در بارشهای بهاری در البرز کمک شایانی به مخازن سطحی بوده است ولی برای عبور از پیک مصرف تابستان سال جاری به دلیل کم توجهی به زیر ساخت های آب در دو دهه اخیر در استان و نیز توجه به 33درصد مصرف آب شرب که از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف بهینه آّب دربخش خانگی و کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مسئول افزود: واقعیت این است که در مدیریت منابع آب ، استان البرزبه آبخوان ها و ظرفیت منابع آبی کشور بدهکار است و بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب از آبخوان ها را خالی تر کرده ایم و هرساله تقریبا 270 میلیون متر مکعب از طریق چاه های غیر مجاز از این آبخوان ها برداشت می شود.

نجفیان افزود: علی رغم بارش های خوب در ماه های اخیر متاسفانه این بارش ها کمکی به تامین نیاز آبخوان های استان نکرده است  و ما کما کان نیازمند مدیرت مصرف بهینه آب در در بخش های کشاورزی و خانگی هستیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا