سلامت

رزمایش جهاد دامپزشکی در شهرستان طالقان

رزمایش جهاد دامپزشکی در شهرستان طالقان

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز رزمایش ملی جهاد دامپزشکی البرز در شهرستان طالقان با حضوردکتر رفیعی پور سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز، دکتر امین اسدی مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئول جهاد دامپزشکی کشور، دکتر رضا اسدی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور، مهندس مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، مهندس سید حسن هاشمی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری، حجت السلام والمسلمین حاج آقا حسینی امام جمعه شهرستان طالقان، مهندس علی مهدوی فرماندار طالقان،جناب سرهنگ ادب زاده فرمانده سپاه ناحیه طالقان و سایر مدیران دستگاه اجرایی استان در شهرستان طالقان برگزار شد.

دکتر علیرضا رفیعی پور سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز ضمن عرض تسلیت شهادت دکتر ابراهیم رئیسی و جمعی از کارگزاران دولت، با اشاره به اینکه هدف از گردهمایی امروز کمک به حوزه اقتصاد ، سلامت و بهداشت عمومی جامعه است، گفت: ماهیت فعالیت سازمان دامپزشکی به حوزه های پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و جهادی بر می‌گردد.

رفیعی پور ضمن اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از پدافند غیرعامل مبنی بر اینکه این نوع پدافند مانند گلبول سفید در کالبد انسان است، عنوان کرد: دامپزشکی گلبول سفید کالبد اقتصاد کشور و بهداشت و سلامت عمومی جامعه است که با پدافند غیرعامل ۹۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام را کنترل می‌کند تا جامعه انسانی به آنها مبتلا نشوند.

ایشان در ادامه افزود: رزمایش جهاد دامپزشکی شهرستان طالقان از روز دوشنبه 7 خردادآغاز و تا پایان روز چهار شنبه 9 خرداد ماه سال جاری به مدت ۳ شبانه روز با به‌کارگیری20 اکیپ 4 نفره، مشارکت بیش از 60 نفر از دامپزشکان ، متخصصان در حوزه دامپزشکی و مراکز مایه کوبی سطح استان در شهرستان‌ و روستاهای محروم و صعب العبور طالقان انجام و به دامداران و عشایر این شهرستان خدمات دامپزشکی اعم از واکسیناسیون، داروهای ضدانگلی، سمپاشی جایگاه و بدن دام و ویزیت رایگان ارائه می شود، همچنین در این رزمایش ۶۰ هزار راس دام در برابر بیماری خطرناک طاعون مایه کوبی و یک هزار قلاده سگ بر علیه بیماری هاری واکسینه خواهند خورد.

رفیعی پور در ادامه اظهار کرد: خرداد ماه، زمان مبارزه و مقابله با این بیماری‌ها بوده و فعالیت‌های دامپزشکی از پیش، پیش بینی شده است تا در زمان و مکان مناسب انجام شود و وظیفه دامپزشکی پشتیبانی از تولید و سلامت مردم است.

در حاشیه این رزمایش دکتر امین اسدی مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئول جهاد دامپزشکی کشور ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله ابراهیم رییسی و همراهانش گفت: سه سال حضور شهید رییسی در دولت منجر به آبادانی و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف شد و شهادت او گواهی داد که وی مانند مدیران گذشته و پشت میز نشین نبود، مرد میدان بود و در همه حال دغدغه مردم را داشت.

وی افزود: تاریخ باید شهادت دهد که کشور ما رئیس جمهوری داشت که در دورافتاده ترین منطقه برای حل مشکلات مردم حضور پیدا کرده و مطالبات مردمی را شخصا پیگیری می کرد. باید در تاریخ نوشته شود که ۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالروز فتح خرمشهر، سید محرومان فاتح قلب ها شد. باید از ملت ایران تشکر کرد که به خوبی خدمتگزار خود را به خانه ابدی بدرقه کردند و حماسه آفریدند.

اسدی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در چنین روزی قرارگاه محرومیت زدایی جهاد دامپزشکی کشور فعالیت خود را آغاز کرده و به مدت دو سال است که همکاران ما و گروه های جهادی دامپزشکی به صورت منظم و منسجم در مناطق صعب العبور و دورافتاده عشایری و روستاهای کم برخوردار حضور پیدا کرده و خدمات دامپزشکی را به صورت رایگان به اهالی ارائه می دهند که این یکی از سیاست های دولت سیزدهم بود.

اسدی عنوان کرد: 3 محور ماموریت در خدمات جهادی داریم 1- ارائه خدمات به مناطق کم برخوردار2- بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی 3- مباحث آموزشی و ترویجی که در سال 1402 بیش از 35 میلیون خدمات جهادی رایگان دامپزشکی در این زمینه بود. وی افزود: شعار دامپزشکی پیشگیری بهتر از درمان است که آموزش و ترویج دامداران یکی از اهداف ما جهت پیشگیری از درمان می باشد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های بسیج سازندگی و بسیج عشایری، قرارگاه محرومیت زدایی و سازمان امور عشایر ایران در این رزمایش، از برنامه ریزی برای برگزاری ۲۷۰ رزمایش خبر داد و با بیان اینکه تا به امروز حدود ۱۶۰ رزمایش برگزار شده است، افزود: این رزمایش از ۶ تا ۱۶ خرداد ماه به یاد شهدای خدمت در سطح کشور برگزار می شود که در استان های مختلف آغاز به کار کرده است.

در ادامه رزمایش حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله حسینی، امام جمعه طالقان ضمن عرض تسلیت با تاکید بر ضرورت کنترل دام های بیماری زایی که به طالقان وارد می شود، بیان کرد: دامداری در طالقان در حال نابود شدن است و خواستار حمایت از دامداران بصورت ویژه شد و تاکیدکرد مسئول باید قوانین را بدون شکستن، به نفع مردم خم و منعطف کند اما این امر مشاهده نمی شود.

دکتر رضا اسدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: مقرر شده در این رزمایش یک کار جهادی بزرگ را در مدت زمانی کوتاه در مکان های صعب العبور، محروم و دورافتاده انجام دهیم.وی از انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در برابر سه بیماری راهبردی کشور یعنی پی پی آر یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری و تب کریمه کنگو در رزمایش ملی جهاد دامپزشکی توسط اکیپ های واکسیناسیون و مقابله با بیماری های دامی خبر داد و افزود: هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک و مخصوص دستگاه عصبی مرکزی است.

وی افزود: این بیماری در صورت بروز در انسان و حیوان کشنده، اما با واکسیناسیون موثر قابل پیشگیری است. از زمانی که آلودگی در حیوان با ویروس عامل بیماری وارد بدن دام شود تا زمانی که علائم بالینی بروز کند، بین دو هفته تا ۶ ماه طول می کشد و در صورت عدم کنترل، تلفات انسانی و دامی خواهیم داشت.

در پایان دکتر رفیعی پور ضمن تشکر از نهادهای دولتی و خصوصی،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استانداری و جهاد کشاورزی ، دخیل بودنشان در این طرح را موجب حفاظت از سرمایه های دامی مردم و سلامت و بهداشت عمومی جامعه دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا