اجتماعیاقتصادی

شتاب جهاد آبرسانی زیر تیغ خشکسالی در البرز

شتاب جهاد آبرسانی زیر تیغ خشکسالی در البرز

بهره برداری از بخش سوم تصفیه خانه شماره ۲ کرج با ظرفیت ۵۰۰ لیتر برثانیه با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پروژه مهم دیگری بود که با راه اندازی آن مشکل کمبود آب ۲۰۰ هزار شهروند کرجی برطرف شد.

این پروژه با صرف ۱۸۰ میلیارد تومان توسط آبفا به سرانجام رسید مناطق رجایی شهر ، کمالشهر، مهرشهر و کرج مرکزی را زیر پوشش قرار داده است.حفاری و تجهیز۶۵ حلقه چاه آب از دیگر پروژ هایی بود که با بهره برداری از آنها بخش زیادی از کمبود آب استان البر را مرتفع کرد.

این طرح که ۴.۵ کیلومتر خط انتقال آب داشت با صرف چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و آبدهی ۳۰۰ لیتر برثانیه به بهره برداری رسید.

همچنین با حضور وزیر نیرو ۶ مخزن ذخیره آب در مجموع به ظرفیت ۱۸ هزارو۵۰۰ مترمکعب به ذخایر آبی البرز افزوده شد که افزون بر کرج مرکزی ، مناطق مهرشهر ، رجایی شهر و روستاهای ایقربلاغ ، هیو و قاسم آباد بزرگ را زیر پوشش قرار داد که برای اجرای آن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وزیر نیرو در سفر به استان البرز همچنین کلنگ ساخت تصفیه خانه شماره سه کرج به ظرفیت ۵۷۰ لیتر برثانیه را به زمین زد که تامین کننده آب شرب شهرهای کرج ، فردیس ، محمدشهر و مشکین دشت برای بلند مدت است.این طرح با اختصاص هشت هزار میلیارد ریال در زمان یکسال بهره برداری می شود.

به گفته حمیدرضا نامداری مدیرعامل شرکت آبفا البرز، طرح های تامین آب در مناطق شهری و روستایی استان البرز شتاب یافته و تنش آبی البرز در حال فروکش است.

داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز نیز اعلام کرد: در پس فعالیت های جهادی در مدت زمان ۱۵ شبکه ۴۰ کیلومتری انتقال آب سد طالقان به شهرستان کویری اشتهارد رسید و ساکنان این شهرستان ۱۳۵ هزار نفری در روزهای آینده از مزایای این طرح عظیم بهره مند می شوند.

افتتاح رسمی این طرح قرار بود روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزیر نیرو انجام شود که به هفته دولت موکول شد اما در عین رفع تنش آبی اشتهارد معطل این زمان نخواهد ماند.

وزیر نیرو با اشاره به رشد شتابان جمعیت و توسعه شهری استان البرز اعلام کرد: پایدار سازی وضعیت تامین آب آشامیدنی و برق این استان در دستور کار وزارت نیرو است و کاستی ها در این بخش پیگیری می شود.

علی اکبر محرابیان در حاشیه کلنگ زنی و گشایش پروژه های آبرسانی البرز افزود: این استان به لحاظ منابع آبی مشکل چندانی ندارد اما باید زیر ساخت ها برای جذب سهمیه های تعیین شده از سدهای استان تکمیل شود.

وی ادامه داد: امروز شهرستان کرج با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت از این حیث با چهار استان کشور برابری می کند که بیانگر رشد سریع جمعیت در این منطقه است.

وزیر نیرو گفت : با این حال طرح ها و پروژه های مختلفی برای تامین آب و برق استان البرز اجرا شده یا در دست اجرا است اما با توجه به فراوانی جمعیت، این استان به طرح های بیشتری در زمینه آب و برق نیاز دارد.

محرابیان بیان کرد: اکنون چند طرح بزرگ آبرسانی از جمله طرح جامع شبکه توزیع آب، ساخت تصفیه خانه و مخازن جدید آب در استان البرز در دست اجرا قرار دارد.

وزیر نیرو با اشاره به طرح های راه اندازی شده امروز در حوزه آب و برق البرز گفت که با افتتاح طرح های جدید، ۸۵۰ لیتر برثانیه بر ظرفیت آب شهرستان کرج و البرز افزوده شد.

وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه شماره سه شهرستان کرج بیش از ۲ سال زمان می برد، افزود: با حمایت وزارت نیرو و همکاری مجلس شورای اسلامی تلاش ها بر این است تا این طرح در تابستان سال آینده به بهره برداری برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا