اجتماعی

عملیات یک هفته‌ای انجام پاکسازی رودخانه کرج که فرصتی یک ماهه لازم داشت  

کار جهادی یعنی این:

عملیات یک هفته‌ای انجام پاکسازی رودخانه کرج که فرصتی یک ماهه لازم داشت  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه رسوبات سیل جاده چالوس منجر به قطع شدن آب شرب چند میلیون نفر در کرج و غرب تهران شده بود؛ گفت: برآورد اولیه از مدت زمان یک ماهه برای پاکسازی رودخانه و بازگشت تأسیسات انتقال آب به حالت اولیه حکایت داشت اما با تمهیدات و ابتکار متخصصین ما، این کار ظرف مدت یک هفته انجام شد.

به گزارش خبرنگار روزنامه ایران در البرز،  داوود نجفیان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند پاکسازی رودخانه کرج بعد از سیل ۱۸ خرداد ماه،  گفت: رانشی که سیل ایجاد کرده بود خروجی آب از سد به رودخانه کرج را مسدود و تاسیسات بیلقان و تصفیه خانه شماره شش تهران را از کار انداخت.

نجفیان بیان کرد: در پی سیلاب اخیر تیم های فنی و مهندسی وزارت نیرو، شرکت آب منطقه ای البرز با کمک گروه های فنی و مهندسی ارتش، سپاه و شهرداری کرج بلافاصله وارد عمل شدند و ماشین آلات از مسیرهای صعب العبور به دهانه خروجی سد انتقال یافت.

وی افزود: از آنجا که سد کرج در تامین آب شرب تهران و البرز نقش موثری دارد، گروه های فنی و مهندسی با گشودن خروجی سد، مسیر را برای انتقال آب به تصفیه خانه های تهران و کرج هموار کردند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط حساس به وجود آمده در پی قطع آب شرب، گفت: این حادثه آب شرب چند میلیون نفر در کرج و غرب استان تهران را قطع کرده بود. و بازگشت شرایط به وضعیت عادی کار سنگینی را می‌طلبید.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات اصلی سیل، نحوه ارسال ماشین‌آلات سنگین به محل حادثه بود چون وضعیت باتلاقی و در برخی نقاط ارتفاع رسوبات تا هشت متر هم می‌رسید.  حتی انتقال با هلی‌کوپتر هم مطرح شد اما در نهایت روز سوم حادثه یک بیل مکانیکی از یک معبر هدایت و پس از چهار ساعت بخشی از رسوبات جمع‌آوری و آب از پشت سد داخل رودخانه و پایین دست رهاسازی شد.

نجفیان بیان کرد: ارتفاع رسوب در بخشی از رودخانه کرج به بالای سه متر رسیده و این وضعیت مانعی برای انتقال آب به پایین دست به شمار می رود.

وی گفت: بیش از هفت کیلومتر از مسیر رودخانه کرج دارای رسوبات پرحجم است که باید به طور کامل پاکسازی شود.

این مسئول به مشارکت دستگاه‌های مختلف برای تأمین هشت دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه لودر، دو دستگاه بولدوزر و ۲۵ دستگاه کامیون برای فعالیت در نقاط حادثه دیده گفت و تصریح کرد: در برآوردهای اولیه پیش‌بینی یک ماه برای پاکسازی رودخانه وجود داشت اما با تمهیدات و ابتکار متخصصان و مشاوران ما این زمان به یک هفته کاهش پیدا کرد. در حال حاضر می‌توانیم آب را به مسیر اصلی رودخانه هدایت کنیم اما تا پایدار شدن مخازن آبفا آب همچنان از مسیر انحرافی عبور داده خواهد شد و یکشنبه هفته آینده به مسیر اصلی هدایت خواهد شد.

نجفیان گفت : اکنون در کنار پاکسازی رودخانه کرج ، طرح ایمن سازی این منبع آبی برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه در حال اجرا است که هفته آینده رها سازی آب در بخشی از مسیر اصلی رودخانه کرج انجام می شود.

نجفیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تخصیص ۵۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای طالقان و کرج به استان البرز طی ۲ سال گذشته گفت : اکنون طرح های مختلفی برای جذب این سهمیه در البرزبه اجرا درآمده است.

وی افزود: برهمین اساس طرح جامع آب استان البرز با برآورد بیش از هفت هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم به اجرا درآمد که قسمت اول این طرح در غرب استان با آبرسانی به شهرستان های نظرآباد ، اشتهارد و ساوجبلاغ با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد در دست اقدام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : تابستان امسال بخشی از این طرح با آبرسانی به اشتهارد و نظرآباد گشایش می یابد.

وی یادآور شد: در اجرای طرح جامع آبرسانی البرز ، چشم انداز ۳۰ ساله ترسیم شده و تا ۱۴۳۰ این استان از منابع آب پایدار بهره مند خواهد بود.

نجفیان گفت: در کنار اجرای طرح جامع آبرسانی البرزساخت چند تصفیه خانه آب ،ایجاد شبکه انتقال و توزیع آب پیش بینی شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه اکنون ۷۵ درصد آب شرب مردم البرز از چاه ها تامین می شود، اظهار کرد: بر همین اساس پنج طرح تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی در این استان عملیاتی شده که بخش عمده آنها از جمله در فردیس ، هشتگرد، نظرآباد و کرج به بهره برداری رسیده است.

 

وی در خاتمه  با عذرخواهی از مردم به دلیل قطع آب گفت: همه تلاش خود را کردیم تا شرایط را در حداقل زمان ممکن به حالت عادی بازگردانیم. باید از مالکین همجوار مناطق حادثه دیده هم تشکر کنیم چون که سنگ تمام گذاشتند. یکی از این مالکان که آب رودخانه از ملک او عبور داده شد نه تنها از این کار گلایه نکرد بلکه چهار دستگاه کامیون هم در اختیار ما گذاشت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا