شهردار کرج: فرصت طلایی ساخت متروی کرج از دست رفته است
شهردار کرج: فرصت طلایی ساخت متروی کرج از دست رفته است
مهرداد کیانی در نشست خبری بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص راهاندازی فاز نخست خط ۲ قطار شهری کرج که در محل استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به تفاهم با بانک شهر برای صدور هزار میلیارد تومان برات کارت، اظهار داشت: با تلاش همکارانم در مجموعه مدیریت شهری و حمایت اعضای محترم شورا، اقداماتِ خوبی در حوزه مدیریت شهری انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در پروژه متروکرج اقدامات بسیار مثبتی انجام شده و به زودی راهاندازی آزمایشی آن انجام خواهد شدتصریح کرد: متأسفانه در زمانی که میتوانستیم پروژه قطار شهری را با قیمت بسیار پایینتری به سرانجام برسانیم این اتفاق رخ نداد اما با همه اینها تلاش میکنیم با کمک دولت این پروژه بزرگ را به بهرهبرداری برسانیم.
شهردار کرج با اشاره به اقدامات انجام گرفته در ماههای اخیر خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت شهری رخ داده است، ۶۵۰۰ تن میلگرد خریداری کردهایم که نیاز پروژه قطار شهری تاایستگاه شهید سلطانی را برطرف میکند.
شهردار کرج با بیان اینکه راهاندازی مترو کرج تنها وظیفه شهرداری نیست و دولت هم وظایفی دارد تصریح کرد:باید بپذیریم شهرداری کرج در میان بسیاری از کلانشهرهای کشور با محدودترین منابع درآمدی مواجه است و بنابراین در تعریف و اجرای پروژههای عمرانی باید به این نکته کلیدی توجه داشته باشیم تا قولی ندهیم که از پس عمل به آن برنیاییم.
وی با تاکید بر اینکه تمرکز اصلی مدیریت شهری کرج بهره برداری از ایستگاه شهید سلطانی است، اظهار داشت: در صورت تامین منابع و رفع برخی مشکلات، امیدواریم بتوانیم دهه فجر سال آینده ایستگاه Q را به بهره برداری آزمایشی برسانیم.
وی ادامه داد: با بررسیهای صورت گرفته برای اینکار حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به دنبال راهکارهایی برای تامین آن هستیم.
کیانی با بیان اینکه باید اعتبار تخصیص یافته به این پروژه اصولی هزینه شود، گفت: در حال حاضر راه اندازی هر کیلومتر از این پروژه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در این شرایط تامین آن ساده نیست.
شهردار کرج اضافه کرد: برای تکمیل این پروژه باید با نقدینگی که از طریق دولت تزریق میشود هماهنگ شویم تا بتوانیم بر اساس واقعیتها و توان موجود به شهروندان قول بهره برداری از ایستگاههای جدید را بدهیم.
وی ابراز کرد: نباید انتظار داشت تمام اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه یکباره تزریق شود، بلکه بدون شک تامین اعتبار در چندین مرحله صورت میگیرد و کار مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.
کیانی با اشاره به اینکه قطعا تجهیزات ایستگاههای مختلف به مرور زمان تامین و نصب میشود، گفت: برای تکمیل ایستگاههای مختلف نباید انتظار معجزه داشته باشیم ولی به شهروندان قول میدهیم تمام توان خود را برای تکمیل این پروژه به کار بگیریم.
در این نشست خبری رئیس شورای شهر کرج نیز گفت: امروز از مجموعه دولت انتظار داریم به تعهدات خود که در جلسهای در نهاد ریاست جمهوری مطرح شد عمل کنند اما متاسفانه تا به امروز به وعدهها عمل نکرده اند.
علی قاسمپور ، با بیان اینکه از تمام کسانی که در تکمیل این پروژه نقش داشتهاند قدردانی کنیم، اظهار داشت: از ابتدای آغاز شورای ششم صحبت از این بود که این پروژه آماده افتتاح است و به بهره برداری میرسد.
وی افزود: از آن وعده بیش از یک سال و نیم میگذرد و هنوز راه اندازی محقق نشده است .قاسمپور با بیان اینکه بر خلاف وعدههای داده شده، شورای ششم این پروژه را در شرایطی تحویل گرفت که برق آن تامین نشده بود، ایستگاهها کامل نبود و حتی قطار هم خریداری نشده بود تصریح کرد: به نظر می آید که قرار بود قطاری عاریتی با سیستم دیزل بر روی خطوط به حرکت درآید .
رییس شورای شهر کرج گفت: طی ۱۷ ماه گذشته، تمام تلاش مدیریت شهری بر این بود که با تشکیل کارگروهی ویژه، ایستگاهها به صورت فنی به مرحله بهره برداری برسد.
این مسئول اضافه کرد: قطار شهری پروژه مدیریت شهری کرج است و از استاندار البرز قدردانی ویژهای دارم چون طی این مدت در کنار ما بودند.
قاسم پور گفت: امروز از مجموعه دولت انتظار داریم به تعهدات خود که در جلسهای در نهاد ریاست جمهوری مطرح شد عمل کنند ،اما متاسفانه تا به امروز به وعدهها عمل نشده است.
وی اظهار داشت: قرار بود وزارت کشور ۷۵۰ میلیارد تومان برای تامین رام قطار تخصیص دهد، ۱۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به پروزه تزریق و ۶۰۰ میلیارد تومان هم در قالب بودجههای دولتی به پروژه تزریق شود.
وی افزود: تزریق این منابع باعث میشود که این پروژه به هدف اصلی خود که اتصال ایستگاه ۴۵ متری گلشهر به شهید سلطانی است برسد.
رییس شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه باید زمین دپوی این پروژه در دانشگاه خوارزمی هم تعیین تکلیف شود،تصریح کرد : مالک این زمین دولت است و اگر این زمین تزریق نشود عملا خروجی نخواهیم داشت.
وی ابراز کرد: شاید بهره برداری از ایستگاه F و K (۴۵ متری گلشهر تا چهارراه طالقانی)دردی از مشکل ترافیک کرج حل نکند ولی نشان میدهد عزم مدیریت شهری بر تکمیل ایستگاههای بعدی است و قطار شهری مطالبه جدی شهروندان است.