انتظامییادداشت

رابطه پليس و نظام تعليم و تربيت ‏

رابطه پليس و نظام تعليم و تربيت ‏

رابطه‎ ‎بين‎ ‎نظام‎ ‎تعليم‎ ‎و‎ ‎تربيت‎ ‎و‎ ‎پليس‎ ‎يک‎ ‎رابطه‎ ‎تعاملي‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎بيان‎ ‎ديگر‎ ‎لازم‎ ‎و‎ ‎ملزوم‎ ‎يکديگر‎ ‎هستند.

سخت‌ترين کار درس خواندن است و در دنيا کاري به اين دشواري نيست؛ چراکه اگر تمام تمرکز روي درس نباشد، افراد توانايي درس خواندن را ندارند چنانچه حواس متمرکزي نداشته باشيم و دچار نگراني و دلشوره‌اي باشيم، نمي‌توانيم مطلبي را ياد بگيريم و يادگيري مستلزم آرامش است و يکي از عوامل بسيار مؤثر در ايجاد اين آرامش در سطح جامعه،فرماندهي خدوم انتظامي است.
خانواده‌ها چگونه از ابتداي روز اين اطمينان خاطر را دارند و فرزندان خود را راهي مدارس مي‌کنند به طوري که دانش‌آموزان به راحتي از خانه به مدرسه مي‌روند و باز مي‌گردند؟
چه عاملي موجب اين اطمينان والدين مي‌شود؟ قطعا اين مهم، امنيتي است که مردم به آن اطمينان‌خاطر دارند. امنيت و آرامش جامعه را پليس فراهم مي‌کند.
فرماندهي انتظامي به عنوان نهادي در جهت حفظ امنيت و آرامش مردم شناخته مي شود که اين مسئوليت خطير را با برنامه ريزي هاي دقيق و مشارکت مردمي به انجام مي رساند.
دانش‌آموزان بخصوص در دوران ابتدايي بسيار تحت تأثير آموزش‌هاي مدرسه هستند و بسياري از ارزش‌ها و مهارت‌هاي اجتماعي که لازمه زندگي اجتماعي و‌ حضور فعال در جامعه است را بسيار راحت‌تر، بهتر و کاراتر ياد مي‌گيرند.
بنابراين بايد بسترهاي لازم براي اين آموزش‌ها را فراهم کنيم که اين اتفاقات بايد هنرمندانه و با درايت انجام گيرد و بسياري از اهداف آموزشي در زمينه‌هايي مختلف که موثر در تربيت اجتماعي و شخصي يک فرد است را هدايت و راهبري کنيم.
شغل‌هايي چون نظاميان که تمام دوران کاري خود را صرف خدمت به مردم و‌ حفظ آرامش و امنيت آنها مي‌کنند و تمام سختي‌ها و مشکلات اين شغل‌ها را با جان و دل مي‌پذيرند و وظايف خود را با عشق به مردم انجام مي‌دهند، لازم است اهميت و ضرورت‌شان در جامعه براي دانش‌آموزان، موشکافي و‌ مفهوم آن گسترده‌سازي شود.
دانش‌آموز وقتي متوجه اهميت شغلي مثل پليس مي شود بي‌شک ياد مي‌گيرد به اين افراد احترام بگذارد، قوانين را رعايت کنند و به اين افراد در انجام وظايف شان کمک کند و به عنوان يک شهروند متعهد، بااخلاق و‌ کاملا در چهارچوب قوانين و اصول حرکت کند و به اين نکته برسد که براي برقراري نظم، امنيت و آرامش آنان نيز همراه با افرادي چون پليس قدم بردارند و کارشکني نکنند
فرماندهي انتظامي همپاي تغييرات به وجود آمده در اجتماع، رويکردهاي خود را نسبت به مقوله جرم و امنيت تغيير داده و متناسب با اين تغيير، سهم شهروندان در کنترل و پيشگيري از جرايم تغيير خواهد کرده است که اين رويکرد در قالب گفتمان جديد امنيت اجتماعي مطرح مي شود.
اصول جامعه محوري پليس، بهره گيري از مشارکت عمومي در برقراري نظم و امنيت اجتماعي، ارايه آموزش همگاني به مردم و اطلاع رساني مستمر و… موجب شده تا اين نهاد ساختار جديدي را طراحي و پليس هاي تخصصي را به تدريج ساماندهي کند که اميدواريم در همين راستا توجه به بحث فرهنگي و آموزشي افزايش يابد تا بتوانيم در مقوله پيشگيري بهتر و بهتر عمل کنيم.

سيد مرتضي موسوي معاون فرهنگي اجتماعي پليس البرز

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا