اجتماعی

آزمون استخدامی توانخواهان البرزی  برای تصدی ۹۰ شغل

آزمون استخدامی توانخواهان البرزی  برای تصدی ۹۰ شغل

در خنکای میانه خرداد و در شمالی ترین مرکز دانشگاهی البرز خانواده های مضطرب اما امیدوار یک به یک فرزندان توانخواه خود را جهت شرکت در اولین آزمون استخدامی تا درب  مکان برگزاری آزمون همراهی می کنند.

توانخواهانی جوان ومیانه سن که در هنگام ورود به گرمی با کارمندان بهزیستی البرز احوالپرسی می کنند که نشانه خوبی است از ارتباط دوسویه این نهاد با جامعه هدف.

مادری مسن آرام آرام  اشکهایش را از گوشه چشمش پاک می کند، به خودم جرات میدهم سوال کنم فرزندتان در آزمون شرکت کرده: صدایش را در گلو صاف ، بغضش را قورت داده می گوید: پسرم مدرک کارشناسی ارتباطات داره و برای تدریس در آموزش و پرورش امتحان میده ، خدا کنه قبول بشه.

دختر و پسر جوانی که نیمچه شباهتی هم به یکدیگر دارند درحال تبادل اطلاعات از طریق زبان اشاره هستند و مردی در حال مشایعتشان به سالن، از او سوال میکنم فرزندانتان هستند؟ میگوید دخترم و پسرم که از او بزرگتر است را آوردم آزمون، بلکه خدا بخواد و با قبولی در این امتحان نور امید دوباره ای به خانوادمون بتابه.

تماشای این صحنه ها هر بیننده ای را بفکر فرو می برد که  وظیفه دولت در قبال این خوانواده ها چیست؟ و پیگیری امور این خانواده ها توسط یک دستگاه کاریست بس دشوار.

متاسفانه تفسیر به رای و بهانه دستگاه‌ها برای احراز توانایی معلولان طبق ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، رعایت نکردن سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت از سوی نهادهای عمومی و انقلابی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و مشکلاتی درباره حدنصاب نمره قبولی آزمون و خالی ماندن صندلی استخدامی افراد دارای معلولیت در آزمون‌ها سهمیه ۳ درصد استخدام افراد دارای معلولیت  را دچار چالش کرده است.

شرکت در آزمون استخدامی و کسب نمره مورد قبول برای استفاده توانخواهخان از سهمیه سه درصد استخدامی در دستگاه های دولتی الزامی است.

کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت در مواد ۴ تا ۳۲ حقوق معلولان ، صراحتا در خصوص   تعهدات دولتهای عضو نسبت به این قشر جامعه پرداخته و دولت ها را ملزم به رعایت حقوق معلولان و بکار گیری توانخواهان در ادارات کرده است .

علی رقم تاخیر چندین ساله در برگزاری این آزمون برای توانخواهان این حرکت دولت سیزدهم را به فال نیک گرفت و امیدواریم هرساله این آزمون بطور منظم برگزار شود.

وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در برگزاری اولین آزمون استخدامی توانخواهان در البرز گفت:  با همت و تلاش شهید جمهوری آیت الله سیدابراهیم رئیسی و به عنوان یک خدمت بی بدیل اواخر سال گذشته ثبت نام اولین آزمون استخدامی اختصاصی برای جذب افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی از سهمیه ۳درصد اشتغال معلولین در دستگاههای اجرایی انجام شد و مقررشد تعداد۴۳۳۶ نفر در سراسر کشور در ۴۶ دستگاه اجرایی دولتی جذب و مشغول بکار شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان البرز ۲۶۴ داوطلب به رقابت می پردازند افزود: تعداد ۹۴ نفر سهمیه استخدامی استان البرز در پنج شهرستان کرج، فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ هستند‌.

وجیهه محمدی فلاح اداراه بهزیستی ، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای ،جهاد کشاورزی، اداره کار ، امور مالیاتی، دانشگاه فرهنگیان، تحقیقات و ترویج کشاورزی، تعزیرات حکومتی، هواشناسی و دامپزشکی را جز یازده سازمانی برشمرد که در البرز استخدام دارند .

محمدی فلاح با اشاره به اینکه این آزمون با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی در حال انجام است،افزود: مددجویان تحت پوشش که دارای کارت معلولیت از بهزیستی هستند،  برای تصدی ۹۰ شغل احراز شده در دستگاههای اجرایی با یکدیگر رقابت می کنند.

نماینده عالی دولت در استان البرز ضمن بازدید از برگزاری آزمون در سالن ورزشی جوادالائمه دانشگاه پیام نور کرج گفت: برگزاری آزمون استخدامی ویژه توان خواهان، اقدام پسندیده ای است که برای نخستین بار در کشور صورت گرفت و بعنوان طرحی نیک از دولت سیزدهم اجرایی شد.

مجتبی عبداللهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان شهیدشان، افزود: یکی دیگر از دستاوردهای دولت محترم سیزدهم برپایی اولین آزمون ویژه توان خواهان در سراسر کشور برای استخدام در دستگاه ها و ادارات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۶۴ توان خواه در استان نسبت به ثبت نام در آزمون اعلام آمادگی کردند و از این تعداد ۹۶ نفر با توجه به نیازسنجی ها، برگزیده شدند.

عبداللهی گفت: به طور متوسط از هر ۳ نفر یک نفر جذب و استخدام دستگاه های مختلف استان خواهند شد.

وی افزود: این اقدام پسندیده که برای نخستین بار در کشور صورت گرفت، طرحی نیک از دولت سیزدهم بود که اجرایی شد.

استاندار البرز گفت: امید است با این اقدام، گامی در راستای جلب رضایت خانواده های توان خواه برداشته شود.

 

این آزمون در سراسر کشور برای بکارگیری بیش از ۴ هزار توانخواه در ۴۵ دستگاه اجرایی کشور با همکاری مرکز آزمون جهاددانشگاهی برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا