اجتماعییادداشت

فراموشی روز فرهنگی البرز

 

                                 بنام خداوند فرهنگ و خرد

تاریخ:21/1/نمیدونم چه سالی

شماره: درد و دل/1

پیوست:آه و ناله کرجیها

از:  دغدغه مندان فرهنگ کرج

به:  مدیران بی خیال و فراموشکار

موضوع: فراموشی روز فرهنگی البرز

هرساله گرامیداشت روز فرهنگی کرج در تاریخ ۲۱ فروردین ماه برگزار می‌شد که البته احتمالا امسال روز بیست و یکم فروردین از تقویم البرزی ها جا افتاده است.

مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی با بیان این که بيست و يكم فروردين ماه هر سال آیین گرامیداشت روز فرهنگی کرج و در ایام شکوفایی لاله ها در پارک شهید چمران برگزار می شود، گفت: اين مسئله بر اساس مصوبه وزارت كشور كه كلانشهر ها را ملزم به تعيين روز فرهنگی كرده، انجام شده است.( فرمایشات رئیس بنیاد البرز شناسی در گذشته)

پنج سال قبل  اولین جلسه در خصوص چگونگی برگزاری روز فرهنگی کرج، با حضور شهردار، تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین با شرکت چند تن از فرهیختگان و البرز پژوهان برگزار شد.

امید می رفت لاله، گل ملی ایران به عنوان گل ملی و بومی البرز نیز شناخته شود و چهار سال قبل طی مراسمی با حضور نمایندگان انجمن سلطنتی لاله هلند در محل باغ لاله‌ها در روستای گرماب (بخش آسارا) از گونه لاله البرز نیز رو نمایی شد.

در همان سال تشکیلاتی با عنوان شورای سیاست گذاری روز فرهنگی کرج نیز زیر نظر شهردار تشکیل شد و مقرر شد دبیر خانه شورا در شهرداری کرج فعالیت داشته باشد.

متاسفانه دیرزمانی است که متولیان فرهنگ در البرز خصوصا کلانشهر کرج وظایف خود را فراموش و یا حلقه واصله فرهنگ را گم کرده اند.

خاطرم هست در سال اول برگزاری روز فرهنگی البرز در پارک چمران یکی از مدیران وقت با اشاره به تنوع فرهنگی اقوام در البرز گفت: ما باید در البرز تمامی روز های فرهنگی اقوام مختلف را در کنار روز فرهنگی خودمان برگزار و آداب و رسوم و فرهنگ قومیت های مختلف را در البرز،  به البرز نشینان بشناسانیم.

آنچه مسلم است متولیان فرهنگ در استان ، اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری (معاونت اجتماعی)، سازمان فرهنگی ورزشی کلانشهر کرج، بنیاد البرز شناسی زیر مجموعه استانداری، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کرج، سازمان های مردم نهاد که نام فرهنگ را یدک می کشند و…. یا هنوز تقویم سال 1403 را تهیه نکرده اند و یا 21 فروردین در تقویم ایشان جا افتاده است.

در آخر باید تاسف خورد بر استان  وکلانشهری که قدمت آن بیش از چند هزار سال بوده و باید گفت: برای موضوعات فرهنگی این استان همه با هم بخوانیم ؛

گاهی بدون بغض و گریه، و بدون داد و هوار باید قبول کنیم فراموش شدنت را . !!!!!!!!!!!

 

گیرندگان:

استاندار البرز

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز

شهردار کلانشهر کرج

شورای اسلامی شهر کرج

و همه کسانی که خودشان میدانند کجا و چرا کم کاری کرده اند.

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا