قضایی

تبیین بایدها و نبایدهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان البرز

تبیین بایدها و نبایدهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان البرز

نشست هم‌اندیشی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان البرز در راستای پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.
فرید نجف‌نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در این نشست که با حضور 46 نفر از مدیران و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان و به میزبانی دادگستری کل استان البرز برگزار شد گفت: این دفاتر با هدف توسعه قضایی و دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی راه‌اندازی شده و انجام خدمات فراوانی مانند رسیدگی به دادخواست‌ها، شکایات را سرعت بخشیده زیرا تعداد زیادی از مؤلفه‌های اطاله دادرسی با سازوکارهای دفاتر مذکور، حذف شده است.
وی افزود: در برخی از موارد عدم تخصص و تسلط کافی کارکنان دفاتر خدمات قضایی به امور حقوقی و عدم اطلاعات کامل درخصوص عناوین مجرمانه و دعاوی، موجب ثبت پرونده با عنوان اشتباه و طی مسیر نادرست می‌شود که این موضوع، در اطاله دادرسی و همچنین افزایش تعداد پرونده‌های قضایی سهم قابل توجهی دارد.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز افزود: برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند زمینه ساز تولید پرونده‌های واهی و بی‌اساس باشند و عدم توجه و دقت در این زمینه، ممکن است منجر به تحمیل هزینه‌های اضافه به شهروندان، عصبانیت، خشم، بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی، ایجاد تنش بین ارباب رجوع و کارمندان، شلوغی مراجع قضایی شود.
این مقام مسئول در ادامه با بیان پیشنهاداتی به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و مدیریت پرونده‌ها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد: ارائه مشاوره‌های حقوقی رایگان در این دفاتر، نظارت مدیران دفاتر بر عملکرد کارکنان، پرهیز از ثبت عناوین اتهامی متعدد و واهی درخصوص یک پرونده و ارائه محصولات اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و پیشگیرانه در دفاتر مذکور، می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا